Pages

Wednesday, January 11, 2012

Syria tidak hirau pemantau Liga


DAMSYIK 10 Jan. - Tentera Syria melepaskan tembakan ke arah penunjuk perasaan di Homs semasa pemantau Liga Arab melakukan tinjauan di bandar itu untuk melihat sama ada rejim Presiden Bashar al-Assad menunaikan janji untuk menghentikan kempen kekerasan ke atas penentang kerajaan.

Di ibu negara ini semalam, beribu-ribu penduduk menghadiri majlis untuk mendoakan mangsa yang terbunuh sejak pemberontakan bermula pada Mac lalu.

Para pemimpin Islam dan Kristian menghadiri majlis itu, dan beribu-ribu penduduk memenuhi gereja Holy Cross, perkarangannya dan jalan berdekatan.

"Hentikan pembunuhan di negara Syria yang kita cintai," kata ulama Sunah tertinggi di negara ini, Mufti Besar Ahmad Badreddine Hassoun kepada hadirin.

Anak lelaki beliau ditembak mati pada Oktober lepas.

Seramai 165 pemantau asing itu ditugaskan untuk memastikan Syria mematuhi pelan Liga Arab yang menuntut rejim Assad menghentikan pembunuhan penunjuk perasaan, mengundurkan senjata berat termasuk kereta kebal dari semua bandar, membebaskan semua tahanan politik dan membenarkan kemasukan pertubuhan hak asasi manusia serta wartawan asing.

Syria mempersetujui pelan itu pada 19 Disember lalu, tetapi kekerasan belum dihentikan dan aktivis pembangkang mendakwa kira-kira 450 orang dibunuh oleh rejim sejak pemerhati memulakan misi di negara ini pada 21 Disember lalu.

Semalam, pertubuhan Pemerhati Syria bagi Hak Asasi Manusia di Britain berkata, pasukan keselamatan menembak mati empat orang di seluruh negara dan menyerahkan mayat 10 orang kepada keluarga mereka di beberapa kawasan kediaman di Homs.

Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) beberapa minggu lalu menganggarkan lebih 5,000 orang terbunuh dalam keganasan politik sejak Mac lepas.

Sejak laporan PBB itu, ratusan lagi telah terbunuh, kata aktivis pembangkang. - AGENSIUtusan Malaysia Online - Luar Negara:

'via Blog this'

No comments: