Pages

Wednesday, January 11, 2012

Ramai beli Rolls-Royce di China



Reuters SEBUAH kereta Rolls-Royce Ghost dipamerkan di Dubai, Emiriyah Arab Bersatu kelmarin.


LONDON - Pengeluar kereta mewah Britain, Rolls-Royce yang kini dimiliki syarikat dari Jerman, BMW mengumumkan kelmarin bahawa jualan untuk 2011 mencatat rekod tertinggi yang didorong permintaan kukuh dari China dan Amerika Syarikat (AS).

Jualan kereta Rolls Royce melonjak 31 peratus kepada 3,538 buah kereta pada tahun lalu berbanding 2,711 buah kereta pada tahun sebelumnya, menurut satu kenyataan daripada syarikat induk Rolls Royce, BMW.

Angka tersebut adalah yang tertinggi sepanjang 107 tahun penubuhan Rolls-Royce sekali gus mengatasi rekod 3,347 buah kereta yang pernah dicatat pada 1978.

Rolls-Royce yang beribu pejabat di kilang Goodwood, selatan England menambah bahawa China dan AS kini merupakan "pasaran individu paling penting" buat pengeluar kenderaan mewah berkenaan.

"Kami melalui tahun yang cemerlang pada 2011. Perniagaan kami berada pada tahap yang amat baik. Kami sedang membangunkan rangkaian pengedar kami, membuka pasaran baharu di Amerika Selatan, membesarkan operasi kilang kami di Sussex Barat bagi memenuhi permintaan global dan kami turut memiliki perancangan untuk membangunkan rangkaian produk kami," kata Ketua Pegawai Eksekutif Rolls-Royce Motor Cars, Torsten Müller-Ötvös.

Syarikat pembuat kereta berkenaan yang dibeli oleh BMW pada tahun 1998 mencatat lonjakan jualan sebanyak 47 peratus pada tahun lalu di rantau Asia Pasifik, 17 peratus di Amerika Utara dan 23 peratus di Asia Barat.

Bagaimanapun Rolls-Royce gagal menandingi saingannya, Bentley yang pada minggu lalu menyatakan jualan kereta mewah berkenaan meningkat 37 peratus kepada 7,003 buah kenderaan pada tahun lalu ekoran permintaan kukuh dari China dan AS.- AFPKosmo! Online - Dunia:

'via Blog this'

No comments: