Pages

Wednesday, January 11, 2012

AS digesa tutup Kem Guantanamo



SEORANG penunjuk perasaan duduk di dalam kandang bagi menggesa penutupan Guantanamo di depan White House, kelmarin. - AFP


WASHINGTON 10 Jan. - Aktivis hak asasi manusia yang sesetengah daripada mereka memakai pakaian banduan berwarna jingga mengadakan protes di depan White House bagi menuntut penutupan pusat tahanan Teluk Guantanamo, semalam.

Anggota kumpulan Witness Against Torture yang melancarkan protes mereka sejak Ahad lalu, merancang untuk terus berjaga 24 jam sehingga esok sempena ulang tahun ke-10 pembukaan penjara di pangkalan tentera laut Amerika Syarikat (AS) di Cuba itu.

Sesetengah daripada anggota aktivis itu mengurung diri mereka dalam sangkar yang tertera perkataan mengecam penjara tersebut seperti 'penahanan yang tidak jelas tanpa perbicaraan'.

Beberapa kumpulan hak asasi manusia lain termasuk Amnesty International turut merancang mengadakan protes besar-besaran esok.

Witness Against Torture juga merancang mengadakan protes sama di Paris, London, Toronto, Brussels dan Berlin esok.

"Kerajaan AS terus menahan orang tanpa proses yang betul dan membelakangkan Perlembagaan negara.

"Kerajaan tidak melayan orang ramai seperti asas yang telah membentuk negara ini," kata jurucakap aktivis, Helen Schietinger.

Protes itu turut menuntut penutupan penjara tentera US di Afghanistan iaitu pusat tahanan Bagram. - AFPUtusan Malaysia Online - Luar Negara:

'via Blog this'

No comments: