Pages

Monday, December 19, 2011

200 pemohon suaka hilang kapal karam

JAKARTA: Penyelamat mencari mangsa yang terselamat semalam selepas sebuah kapal membawa kira-kira 250 pemohon suaka, kebanyakannya dari Asia Barat, karam di luar pulau Jawa Indonesia dengan hanya 33 orang diselamatkan setakat ini.

Empat bot nelayan terus mencari lebih 200 lagi penumpang hilang yang cuba sampai ke Australia, namun cuaca buruk dan ombak setinggi empat meter menghalang usaha itu, kata pegawai polis maritim yang mengetuai operasi menyelamat, Leftenan Alwi Mudzakir.
“Kami bimbang kebanyakan mereka tidak dapat diselamatkan,” katanya. Polis menyalahkan kemalangan kelmarin kerana kapal itu membawa lebih muatan, lebih dua kali ganda daripada kapasitinya.

Mudzakir berkata, ada penumpang yang diselamatkan memberitahu pihak berkuasa mereka mahu mendapatkan perlindungan di Australia.

Katanya, daripada 250 warga asing itu, kebanyakannya adalah dari Afghanistan dan selebihnya dari Iraq, Iran dan Turki.

Mereka dibawa satu kumpulan tidak dikenali menaiki empat bas dari ibu kota ini Khamis lalu selepas mereka berjanji membawa pemohon suaka ke Pulau Christmas, sebuah jajahan Australia di Lautan Hindi, tanpa dokumen sah imigresen. – AP
Berita Harian Online | 200 pemohon suaka hilang kapal karam:

No comments: