Pages

Sunday, November 13, 2011

suami sakit jiwa, isteri dipukul, diabai


Milah memang macam tak ada hati sahaja apabila dipinang oleh keluarga Rahmat kerana pada masa itu dia lebih rela mencari nafkah untuk membantu keluarganya yang susah.

Tapi ibunya begitu mendesak kerana bimbang jika anak ketiganya itu tidak akan berkahwin jika asyik menanggung keluarga sedangkan usia sudah menginjak 30 tahun.

Pada awal perkahwinan, memang Milah tidak nampak sesuatu yang pelik pada diri Rahmat. Tetapi selepas melahirkan anak pertama ia mula merasakan sesuatu yang aneh pada diri suaminya itu.

Rahmat bukan sahaja sering meracau-racau sendirian tetapi mudah sangat berang tanpa sebab.

Pipi Milah yang putih melepak itu sudah beberapa kali ditampar oleh Rahmat cuma disebabkan hal-hal yang kecil termasuk lambat menyediakan makan tengah hari.

Itupun Milah boleh sabar lagi. Tetapi yang dia tidak tahan apabila semua barang keperluan dalam rumah itu termasuk makan dan minum, semua ditanggung olehnya sedangkan Rahmat lepas tangan sahaja.

Sudahlah tidak bekerja dan asyik tidur sahaja, Milah terpaksa mengambil upah menjahit baju untuk menambah pendapatan membeli barang keperluan.

Sejak akhir-akhir ini perangai meracau-racau Rahmat makin teruk, sekalipun sudah beberapa kali menerima rawatan di hospital dia masih belum menunjukkan petanda akan pulih.

Cuai

Kali ini Milah nekad. Dia akan menjejakkan kaki ke mahkamah syariah untuk memohon fasakh kerana dia sudah tidak tahan lagi tinggal sebumbung dengan Rahmat.

Kes Milah dan Rahmat ini difasakhkan di hadapan Hakim Syarie, Wan Mahyuddin Wan Muhammad di Mahkamah Rendah Syariah Gombak Timur.

Mengikut fakta kes, Milah memfailkan tuntutan fasakh berdasarkan peruntukan Seksyen 47 yang kemudiannya dipinda kepada Seksyen 53 Enakmen Undang-Undang Keluarga Islam Negeri Selangor (EUUKIS) 2003.

Sekalipun defendan tidak pernah hadir ke mahkamah tetapi kes itu telah diteruskan dengan keterangan plaintif berasaskan seksyen 121(1)(b) Enakmen Tatacara Mal Mahkamah Syariah Negeri Selangor 2003.

Seksyen ini memperuntukkan yang mana jika defendan tidak hadir, mahkamah boleh, tertakluk kepada bukti penyampaian wajar, mendengar dan memutuskan tindakan itu tanpa kehadirannya.

Berdasarkan penyata tuntutan dan keterangan plaintif memohon cerai fasakh kerana defendan telah cuai atau gagal dalam memberi nafkah kepada plaintif melebihi tiga bulan - iaitu sejak mula pernikahan.

Selain itu defendan juga sering menyakiti atau menjadikan kehidupan plaintif menderita, berperangai keji serta mempunyai masalah tekanan jiwa.

Malah defendan juga mempunyai penyakit mental serius yang memudaratkan rumahtangga serta kehidupan plaintif dan anak-anak.

Kes ini telah dibicarakan sebelah pihak dan keterangan dikemukakan secara lisan dan afidavit.

Daripada keterangan itu maka mahkamah berpuas hati menerima dua dakwaan plaintif iaitu defendan cuai atau gagal dalam memberi nafkah kepada plaintif melebihi tiga bulan - iaitu sejak mula pernikahan.

Selain itu defendan juga mempunyai penyakit mental yang serius sehingga memudaratkan rumahtangga serta kehidupan plaintif dan juga anak-anak.

Berkenaan dengan ketiadaan bayaran nafkah, mahkamah merujuk dalam kaedah fiqhiyyah iaitu al-aslu al-adamu bermaksud asal sesuatu itu tiada, maka beban membuktikan adanya pemberian nafkah terletak kepada defendan.

Manakala dakwaan defendan berpenyakit mental pula mahkamah berpuas hati untuk menerima keterangan bahawa defendan telah dimasukkan ke hospital beberapa kali.

Plaintif juga telah hilang keyakinan defendan untuk kembali normal. Bagi membuat keputusan itu mahkamah merujuk kepada sabda Rasululah SAW yang bermaksud, "Tiada kemudaratan dan tidak boleh membuat kemudaratan."

Jika dalam perkahwinan, pihak terbabit tidak lagi mendatangkan kasih sayang maka ia wajar dibubarkan mengikut hukum syarak.

Setelah mendengar keterangan plaintif, keterangan saksi dan sumpah istizhar plaintif maka Wan Mahyuddin mensabitkan defendan telah cuai atau gagal menyediakan bayaran nafkah zahir yang mencukupi ke atas plaintif dalam tempoh tiga bulan tanpa alasan yang munasabah sejak awal pernikahan sehinggalah kes ini diputuskan.

Jelasnya, ini kerana defendan juga seorang yang berpenyakit mental yang serius sehingga memberi kemudaratan kepada plaintif dan anak-anak.

Berikutan itu mahkamah memerintahkan pernikahan antara plaintif dan defendan yang diakadkan pernikahan difasakhkan.Utusan Malaysia Online - Keluarga:

'via Blog this'

No comments: