Pages

Sunday, November 13, 2011

Setiausaha Menteri Mexico maut nahas



PEGAWAI forensik dan teknikal memeriksa serpihan helikopter yang terlibat dalam nahas dan membunuh Blake di Tlamanalco, Mexico.


MEXICO CITY - Setiausaha Menteri Dalam Negeri Mexico, Francisco Blake Mora yang juga merupakan tokoh penting dalam perang Mexico ke atas kartel-kartel dadah terbunuh dalam satu nahas helikopter di Tlamanalco berhampiran Mexico City semalam.

Turut maut ialah tujuh individu lain. "Malangnya, setiausaha menteri, pegawainya dan krew helikopter ditemui mati," kata jurucakap kerajaan, Alejandra Sota dalam satu kenyataan yang disiarkan di televisyen.

Blake, 45, menjadi setiuasaha menteri yang kedua meninggal dunia dalam nahas udara sepanjang pemerintahan Presiden Mexico, Felipe Calderon.

Blake dan pegawainya dikatakan dalam perjalanan dari Mexico City menuju ke Cuernavaca, negeri Morelos untuk menghadiri mesyuarat dengan sekumpulan pendakwaraya.

Operasi mencari bermula selepas helikopter terbabit hilang daripada laluan sepatutnya. Visual di televisyen kemudian menunjukkan serpihan bangkai helikopter ditemui di sebuah kawasan pergunungan.

Calderon yang membatalkan pemergiannya ke persidangan Kerjasama Ekonomi Asia Pasifik (APEC) berikutan insiden itu memberitahu, nahas mungkin berlaku akibat cuaca buruk, selain berjanji satu siasatan penuh akan dilakukan. - AFPKosmo! Online - Dunia:

'via Blog this'

No comments: