Pages

Friday, November 4, 2011

Ikan paus dekat pantai AS jadi tumpuan




SEORANG pengayuh kayak, Alan Brady terkejut apabila dua ekor ikan paus muncul dekat dengannya di luar pantai Seabright, Santa Cruz pada 25 Oktober lalu.


SANTA CRUZ - Pasukan Pengawal Pantai Amerika Syarikat (AS) mengawasi perairan Santa Cruz kerana beberapa ikan paus mendiami kawasan dekat dengan pantai kelmarin.
Kehadiran ikan paus itu menyebabkan ramai orang datang ke pantai tersebut untuk melihat haiwan berkenaan sekali gus mencetuskan ancaman keselamatan pengayuh kayak dan bot lain yang cuba mendekati mamalia itu.
Ikan paus humpback itu berada kira-kira 1.6 kilometer dari pantai untuk mencari makanan.
Menurut Perlindungan Marin Kebangsaan Teluk Monterey, setakat ini, tiada orang awam yang cedera kerana kehadiran ikan tersebut.
Namun, kata agensi itu, sekurang-kurangnya sebuah bot rosak kerana ia melanggar ikan berkenaan.
Pada Selasa lalu, agensi itu dan Pasukan Pengawal Pantai mengeluarkan amaran kepada orang ramai supaya menjauhi 100 meter dari ikan paus atau denda sekurang-kurangnya AS$2,500 (RM7,856) kerana melakukan gangguan terhadap ikan paus.
Menurut seorang pakar ekologi dan evolusi biologi, Profesor Don Croll di Universiti California, Santa Cruz, ikan paus mampu mengelak daripada manusia tetapi berada terlalu dekat dengan ikan berkenaan akan mencetuskan risiko keselamatan. - Agensi

No comments: