Pages

Friday, November 25, 2011

Fatah-Hamas adakan rundingan perpaduan


KAHERAH 24 Nov. - Pemimpin Palestin, Mahmoud Abbas dan ketua pergerakan Hamas, Khaled Meshaal bertemu di ibu negara Mesir hari ini dalam usaha melaksanakan satu perjanjian perpaduan yang tertangguh sejak lebih enam bulan.

Pertemuan itu menimbulkan harapan baru dalam mewujudkan perpaduan antara pergerakan Fatah pimpinan Abbas dan Hamas.

''Abbas ingin menggunakan semua usaha dalam mencapai perjanjian itu dan penyatuan politik,'' kata pegawai kanan Fatah, Azzam al-Ahmed hari ini.

Beliau berkata, agenda pertemuan tersebut telah ditetapkan semalam dan tiada jangka waktu ditetapkan.

''Pertemuan ini akan memfokus kepada agenda politik dan prospek masa depan Palestin selepas Israel bersifat keras kepala dalam rundingan damai,'' katanya.

Beliau memberitahu, ia juga akan menangani beberapa isu seperti Pertubuhan Pembebasan Palestin (PLO), pembentukan kerajaan dan menghadapi cabaran pelaksanaan perjanjian penyatuan.

''Selepas pertemuan ini, mereka akan mengumumkan satu tarikh untuk pertemuan pusingan baru antara kumpulan Palestin di Kaherah pada bulan depan di mana semua isu akan dibincangkan termasuk pembentukan kerajaan,'' katanya.

Pemimpin nombor dua Hamas, Mussa Abu Marzuk berkata, pihaknya mahu membuka lembaran baru dan harapan kepada rakyat Palestin.

Fatah dan Hamas yang masing-masing mentadbir Tebing Barat dan Semenanjung Gaza, menandatangani perjanjian penyatuan pada Mei lalu untuk menamatkan permusuhan antara mereka namun sehingga sekarang masih belum melaksanakan perjanjian tersebut. - AFP

Utusan Malaysia Online - Luar Negara:

'via Blog this'

No comments: