Ibadat malam

Waktu malam adalah masa yang paling sesuai untuk berehat dan tidur setelah tenaga digunakan di sebelah siangnya untuk mencari rezeki. Namun pada malam begini umat Islam dituntut untuk bangun pada 2/3 malam atau 1/3 akhir malam bagi melaksanakan qiamullail.

Hukum qiamullail ialah sunat muakkad. Ini bermakna ibadat ini amat dituntut kepada umat Islam walaupun tidak diwajibkan.

KELEBIHAN QIAMULLAI

Pensyarah Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM), Wan Nordin Wan Abdullah berkata, umat Islam amat digalakkan melakukan qiamullail kerana ibadat ini mempunyai kelebihan yang begitu banyak sekali. ALLAH menggalakkan kita melakukan ibadat ini sebagaimana maksud ayat yang ke-79 surah al-Israk:

“Dan bangunlah pada sebahagian dari waktu malam serta kerjakanlah “sembahyang tahajud” padanya, sebagai sembahyang tambahan bagi mu; semoga TUHAN-mu membangkit dan menempatkan mu pada hari akhirat di tempat yang terpuji,” katanya.

Menurutnya, ALLAH menyatakan di dalam al-Quran bahawa orang-orang yang sentiasa bertakwa dan mengerjakan qiamullail dengan beramal ibadat dan memohon keampunan daripada ALLAH itu adalah orang-orang yang muhsinin, iaitu orang-orang yang berbuat kebajikan yang berhak mendapat balasan baik, rahmat ALLAH serta syurga. Firman ALLAH dalam al-Quran:

“Sesungguhnya orang-orang yang bertakwa adalah ditempatkan di beberapa taman syurga, dengan mata air-mata air terpancar padanya. (Keadaan mereka di sana) sentiasa menerima nikmat dan rahmat yang diberikan kepadanya oleh TUHAN mereka. Sesungguhnya mereka di dunia dahulu adalah orang-orang yang berbuat kebaikan. Mereka sentiasa mengambil sedikit sahaja masa dari waktu malam, untuk mereka tidur. Dan pada waktu akhir malam (sebelum fajar) pula, mereka selalu beristighfar kepada ALLAH (memohon ampun)” .(Adz-Dzaariyaat 15-18)

"Orang-orang yang melalui malam hari dengan berdiri untuk TUHAN mereka itu maksudnya ialah orang-orang yang solat tahajud malam hari semata-mata kerana ALLAH TAALA.

"Kesimpulannya, ibadat qiamullail perlu dilihat sebagai penawar utama untuk membaiki diri dan memperbetulkan masyarakat. Ibadat ini amat penting bagi kita semua, dan ia menjadi lebih penting bagi pemimpin yang menanggung amanah yang begitu besar dalam sesebuah masyarakat, di samping ia menjadi benteng amat kukuh untuk mempertahankan seseorang dari ancaman kejahatan manusia dan syaitan," katanya.

WAKTU AFDAL MENGERJAKANNYA

Beliau berkata, sembahyang malam itu harus dikerjakan, sama ada pada awal malam, di tengah-tengah malam atau akhir malam. Ini berdasarkan riwayat al-Hafiz : Bahawa tahajud Rasulullah SAW itu tidak ada waktunya yang tetap, malah terpulang kepada apa yang mudah bagi baginda mengerjakannya jua.

"Bagaimanapun, berdasarkan hadis-hadis yang lain, adalah lebih afdal dilewatkan sembahyang tahajud itu sehingga kepada salah satu pertiga yang akhir dari malam," jelasnya.

CARA MUDAH BANGUN MALAM

Selain itu katanya, menurut Imam al-Ghazali terdapat dua faktor utama memudahkan seseorang itu bangun berqiamullail. Faktor pertama ialah faktor luaran dan kedua faktor dalaman.

"Antara faktor luaran ialah tidak banyak makan dan minum sehingga badan menjadi berat untuk bangun malam, tidak memenatkan badan dengan aktiviti tidak berfaedah siang hari, tidur sekejap pada waktu tengah hari sebelum atau selepas solat Zohor. Ia dikenali sebagai ‘qailulah’ dan menjauhkan diri dari dosa pada siang hari yang mengharamkan seseorang berqiamullail.

"Faktor dalaman pula ialah menjauhkan sifat hasad dengki dan iri hati terhadap Muslim yang lain, menanam rasa takut kepada ALLAH, memahami dan menghayati kelebihan qiamullail dan menanamkan rasa cinta yang mendalam kepada ALLAH sehingga menimbulkan rasa rindu untuk sentiasa bermunajat kepada-NYA," ujarnya.

WANITA UZUR BOLEH LAKUKAN QIAMULLAI

Nordin berkata, ibadat terbaik pada waktu malam untuk qiamullail ialah solat-solat sunat. Namun, disebabkan wanita-wanita haid tidak boleh bersolat, maka hendaklah dicari ibadat lain bagi menggantikannya supaya kelebihan beribadat pada waktu malam tidak dibiarkan begitu sahaja.

"Contoh ibadat yang boleh dilakukan ialah, zikrullah iaitu mengingati ALLAH sama ada melalui lidah, hati atau perbuatan. Banyak kalimah-kalimah zikir yang boleh diucap dan diamati berulang-ulang kali seperti:

'SUBHANALLAH', 'ALHAMDULILLAH', 'ALLAHU AKBAR', 'LA ILAHA ILLA ALLAH', 'SUBHANALLAH WABIHAMDIH, 'LA HAWLA WA LA QUATAILLA BILLAH' dan lain-lain lagi.

"Antara ibadat lain ialah memohon ampun kepada ALLAH iaitu beristighfar berulang-ulang kali. Memohon keampunan daripada ALLAH adalah ibadat utama dan penting untuk dilakukan oleh seseorang mukmin," katanya.

Selain itu, perempuan dalam keadaan uzur juga boleh berdoa memohon apa yang dihajatkan untuk kebaikan di dunia dan di akhirat. Berdoa juga adalah ibadah. Mereka juga boleh berselawat ke atas Nabi, muhasabah diri, membaca buku-buku agama yang darinya boleh menimbulkan keinsafan dan peningkatan iman serta makin dekat dengan ALLAH.

"Justeru, tidak ada sebab untuk seseorang meninggalkan ibadah malam walaupun sedang mengalami haid. Apatah lagi peluang menghidupkan malam pada 10 terakhir Ramadan kerana di dalamnya, sangat digalakkan untuk memburu lailatulqadar.

"Melakukan amalan-amalan sampingan lain seperti menyediakan juadah untuk bersahur dan mengejut anak-anak untuk bangun sahur juga boleh dikategorikan sebagai amalan-amalan soleh yang bakal mendapat ganjaran ALLAH SWT," katanya.