Pages

Monday, October 31, 2011

Banjir di Thailand jadi isu politik




beberapa kapal terbang tersadai di lapangan terbang Don Muang di Bangkok akibat banjir, semalam. - REUTERS


BANGKOK 30 Okt. - Banjir yang melanda ibu negara Thailand kini bertukar menjadi isu politik, menggambarkan perpecahan yang masih wujud di negara ini, selepas setahun tercetus kekacauan politik yang mengakibatkan jumlah korban yang tinggi.
Pemerhati berkata, usaha persediaan menghadapi banjir dibayangi mesej yang bercanggah daripada kerajaan pimpinan Perdana Menteri, Yingluck Shinawatra dan pihak berkuasa tempatan, ketika kedua-dua pihak ingin mendapat sokongan politik rakyat.
Gambaran perpecahan ketika menghadapi bencana alam itu memadamkan harapan ia akan menyatupadukan parti-parti politik selepas mengalami ketidakstabilan politik sejak tentera merampas kuasa daripada Thaksin Shinawatra abang Yingluck pada 2006.
''Ini bukan lagi isu bencana alam. Ia menjadi satu permainan politik yang ganas. Ini merupakan satu persaingan walaupun ketika kemuncak krisis.
''Ia mendedahkan keadaan sebenar di Thailand, menggambarkan perpecahan dalam masyarakat di mana ideologi politik membayangi tanggungjawab awam dan keselamatan negara,'' kata seorang penganalisis politik dari Institut Pengajian Asia Tenggara di Singapura, Pavin Chachavalpongpun. - AFP
-utusan

No comments: