Pages

Saturday, July 30, 2011

Polis bebas 6 individu

YB Sungai Siput turut dilepas 
KUALA LUMPUR: Bukit Aman membebaskan enam individu termasuk Ahli Parlimen Sungai Siput, Dr Michael Jeyakumar Devaraj semalam selepas hampir tiga minggu ditahan mengikut Ordinan Darurat 1969 kerana disyaki terbabit dalam kegiatan mengancam keselamatan negara.
Selain Jeyakumar, 56, turut dibebaskan ialah Sarasvathy Muthu, 58; Letchumanan Aseer Patham, 49; Sukumaran Munusamy, 50; Saratbabu Raman, 25, dan Choo Chon Kai, 33.
Pembebasan enam individu itu diumumkan Ketua Polis Negara, Tan Sri Ismail Omar dalam kenyataan yang dikeluarkan di ibu negara, kira-kira jam 5.30 petang semalam. 

Ismail berkata, pembebasan semua individu terbabit dibuat selepas siasatan mengikut Seksyen 3(1) Ordinan Darurat (Ketenteraman Awam dan Pencegahan Jenayah) No. 5, 1969 ke atas mereka, selesai. 

“Dengan pembebasan mereka, tindakan selanjutnya akan ditentukan oleh Jabatan Peguam Negara,” katanya dalam kenyataan itu di sini, semalam. 

Keenam-enam individu terbabit adalah sebahagian daripada 31 ahli Parti Sosialis Malaysia (PSM) yang ditahan di Plaza Tol Sungai Dua, Kepala Batas di Pulau Pinang selepas disyaki terbabit dalam kegiatan yang mengancam keselamatan negara. 
Ketika penahanan itu dilakukan, mereka dalam perjalanan ke Pulau Pinang untuk mempromosikan perhimpunan haram BERSIH 2.0 anjuran Gabungan Pilihan Raya Bersih dan Adil (BERSIH) di ibu negara, 9 Julai lalu. 

Polis turut menemui pelbagai risalah selain kemeja-T membabitkan perhimpunan haram itu dalam bas sewa khas digunakan mereka ketika serbuan dibuat. 
http://www.bharian.com.my

No comments: