Pages

Thursday, July 21, 2011

Masjidil Haram sedia 500,000 lagi tempat solat

MAKKAH: Dua menara baru akan ditambah di Masjidil Haram, Makkah sebagai sebahagian daripada projek pembesaran tempat ibadat yang menjadi tumpuan umat Islam di seluruh dunia itu.

Kedua menara terbaru itu adalah sebahagian daripada pintu pagar gergasi di bahagian utara masjid terbabit.
Keseluruhannya kelak Masjidil Haram akan mempunyai 11 menara apabila kerja pembinaan terbabit siap, lapor Gulf News daripada sumber yang rapat dengan kerajaan Makkah.
Setakat ini hampir 25 peratus daripada kerja pembesaran sudah siap. Penambahan berkenaan akan mengubah wajah kawasan Masjidil Haram seperti yang diarahkan Raja Abdullah Bin Abdul Aziz pada Januari 2008.

Ia akan memudahkan penempatan bagi tambahan 500,000 jemaah dengan mewujudkan lebih banyak ruang solat di bahagian utara dan barat laut masjid terbabit.

Dengan penambahan baru itu yang akan membabitkan kawasan seluas 370,000 meter persegi, masjid berkenaan akan mempunyai keseluruhan kapasiti untuk memuatkan lebih 1.2 juta jemaah pada satu masa.

Lawatan Gulf News ke kawasan pembinaan mendapati kerja pembinaan di kawasan bawah tanah hampir siap. Dengan bantuan peralatan yang lebih moden termasuk kren gergasi dan forklif, beribu-ribu pekerja bersama jurutera dan juruteknik dilihat bekerja selama 24 jam untuk menyiapkan projek terbabit.
Menurut sumber, satu daripada menara baru akan sedia untuk digunakan menjelang permulaan Ramadan pada 1 Ogos ini.

Letupan kawasan pergunungan berbatu berhampiran Jabal Al Kaaba turut dilakukan sebagai usaha untuk membolehkan kerja pembinaan di kawasan sempadan baru bagi meluaskan masjid terbabit.

Sumber terbabit memberitahu projek perluasan itu akan menjadi entiti berasingan dan dihubungkan dengan struktur utama Masjidil Haram melalui empat jambatan gergasi. Jemaah boleh memasuki kawasan sekitar di Kaabah melalui bahagian utara. – Agensi
Berita Harian Online | Masjidil Haram sedia 500,000 lagi tempat solat

No comments: