Pages

Thursday, July 21, 2011

Kes Strauss-Kahn hadapi tuduhan cubaan rogol semakin serius


Anne Mansouret
Anne Mansouret


PARIS: Skandal cubaan rogol membabitkan bekas ketua pengarah Tabung Mata Wang Antarabangsa (IMF), Dominique Strauss-Kahn menjadi semakin serius semalam, selepas ibu kepada salah seorang wanita yang mendakwanya, mengaku dia juga pernah melakukan hubungan seks dengan lelaki itu sebelum ini.

Wanita terbabit, Anne Mansouret, seorang pegawai di pejabat Parti Sosialis memberitahu beberapa media di Perancis bahawa dia melakukan hubungan seks dengan Strauss-Kahn pada 2000 di sebuah pejabat milik Pertubuhan Bagi Kerjasama Ekonomi dan Pembangunan (OECD), yang juga tempat kerjanya.
Berita itu dilaporkan buat kali pertama oleh majalah mingguan L’Express, yang menyatakan Mansouret mengesahkan perkara itu dalam soal siasat dengan pegawai yang menyiasat dakwaan cubaan rogol dikemukakan anak perempuannya, Tristan Banon.
Mansouret, 65, juga mengesahkan kepada akhbar harian Liberation bahawa berlaku satu insiden di pejabat OECD tetapi enggan memberi butiran terperinci dan berkata ia hanya berlaku sekali.

Banon mendakwa Strauss-Kahn cuba merogolnya pada 2003, ketika beliau mahu menemuramahnya untuk sebuah buku. Mansouret mengaku dia tidak menggalakkan Banon mendakwa Strauss Kahn berikutan bimbang menjejaskan kerjayanya sebagai wartawan.

Strauss-Kahn menafikan dakwaan itu dan menyifatkan kenyataan Banon sebagai ‘khayalan’.

Beliau berada di New York bagi menghadapi dakwaan melakukan serangan seksual dan cuba merogol seorang pekerja hotel di bandar raya itu. –AFP
Berita Harian Online | Kes Strauss-Kahn hadapi tuduhan cubaan rogol semakin serius

No comments: