Pages

Tuesday, April 12, 2011

Tetap mahu Gaddafi undur



BENGHAZI: Pemimpin Libya, Muammar Gaddafi semalam menerima rancangan damai Kesatuan Afrika untuk menamatkan perang saudara di negaranya.
Bagaimanapun, pemberontak berkata, tidak ada rancangan damai kecuali Gaddafi meletak jawatan dan sehingga lewat malam tadi, tidak ada tanda-tanda pertempuran akan berakhir.


Pemberontak di Misrata berkata, tentera Gaddafi melepaskan tembakan roket Grad buatan Russia ke kawasan bandar itu sementara rakan mereka di bahagian timur sudah bersiap sedia untuk mara.


Presiden Afrika Selatan, Jacob Zuma yang mengetuai misi damai Kesatuan Afrika berkata semalam, Gaddafi menerima pelan damai, termasuk gencatan senjata setelah berunding di Tripoli.


Jurucakap pemberontak di Benghazi berkata, pihaknya akan mengkaji pelan berkenaan tetapi Gaddafi mesti menamatkan pemerintahan 41 tahunnya.


“Rakyat Libya dengan jelas mahukan Gaddafi meletak jawatan. Bagaimanapun, kami akan menimbang cadangan pelan damai itu apabila kami memperoleh lebih banyak butir mengenainya,” kata jurucakap pemberontak, Mustafa Gheriani kepada Reuters.


Pegawai Libya berulang kali berkata, Gaddafi yang tidak mempunyai jawatan rasmi, tidak akan meletak jawatan.


Perwakilan Kesatuan Afrika yang berlepas ke Benghazi semalam untuk berbincang dengan pemimpin pemberontak disambut dengan lebih 1,000 penunjuk perasaan yang memegang sepanduk dengan kata-kata ‘Bebaskan kami dari Gaddafi.’ Sementara itu, di Ajdabiyah, timur Libya, pemberontak bersiap untuk mara ke arah barat selepas berjaya menangkis serangan besar-besaran tentera. - Reuters

No comments: