Pages

Tuesday, April 12, 2011

Pengedar dadah kahwin di penjara


ERIC STEPHENS (kiri) melihat isterinya, Winarni Puspayanti ketika di majlis perkahwinan di Penjara Kerobokan, Denpasar, Bali. - Foto AFP

ERIC STEPHENS (kiri) melihat isterinya, Winarni Puspayanti ketika di majlis perkahwinan di Penjara Kerobokan, Denpasar, Bali. - Foto AFP

BADUNG: Seorang rakyat Australia yang menjalani hukuman penjara seumur hidup kerana kesalahan menyeludup dadah mengahwini kekasihnya warga Indonesia di sebuah penjara di pulau peranginan Bali semalam dan sekali lagi menafikan beliau bersalah. 


Martin Stephens dan Christine Winarni Puspayanti, berusia 34 tahun melafazkan ikrar perkahwinan mereka di sebuah gereja di Penjara Kerobokan, dihadiri keluarga dan rakan-rakan termasuk ahli sindiket dadah yang turut dipanggil ‘Bali Nine’.
Dengan mengenakan pakaian tradisi Jawa, pasangan terbabit menari mengikut alunan muzik romantik sebelum Stephens mendukung isterinya dan membawanya bagi memotong kek perkahwinan tiga tingkat pada majlis resepsi terbabit.
“Saya merasa sungguh gembira,” kata Stephens kepada pemberita sambil menambah bahawa beliau bercadang untuk mendapatkan pengampunan presiden. Saya yakin ia akan menjadi kenyataan,” katanya mengenai peluang dibebaskan. 


Puspayanti, ibu seorang anak berkata mereka bertemu enam tahun lalu ketika beliau melawat seorang rakan di penjara. 


“Saya amat gembira hari ini. Tuhan menyatukan kami. Siapa tahu, Jika 
diizinkan Tuhan beliau mungkin akan dapat 
keluar (penjara),” katanya. 
Stephens ditahan pada 2005 di lapangan terbang Denpasar, Bali bersama 2.9 kilogram dadah heroin yang diikat pada lengan dan perutnya. 


Beliau adalah seorang daripada kumpulan Bali Nine rakyat Australia yang didapati bersalah kerana cuba menyeludup dadah terbabit dari Indonesia ke tanah air mereka. – AFP 

No comments: