Pages

Tuesday, April 12, 2011

Aktivis Yaman tolak usul Teluk



SANAA: Penunjuk perasaan antikerajaan Yaman semalam menolak cadangan negara Teluk supaya Presiden Ali Abdullah Saleh (gambar) menyerahkan kuasa kepada timbalannya.
“Kami menolak sebarang penyelesaian antara rejim dengan pembangkang yang tidak memenuhi permintaan utama kami - kejatuhan rejim dan anggotanya,” kata Adel al-Rabyi dari Remaja Untuk Perubahan, pakatan kumpulan penentang yang mengetuai tunjuk perasaan di seuruh negara itu sejak akhir Januari lalu.


Menteri Luar Majlis Kerjasama Teluk kelmarin mendesak Saleh meletak jawatan bagi menjamin pemindahan kuasa secara aman kepada timbalannya, Abdrabuh Mansur Hadi Berikutan satu mesyuarat di Riyadh, mereka menggesa pembentukan sebuah kerajaan perpaduan kebangsaan yang diketuai oleh pembangkang. “Siapa nak jadi bodoh untuk menawarkan jaminan kepada rejim yang membunuh orang yang menunjuk perasaan secara aman,” kata aktivis, Mohammed al-Sabry.


Beribu-ribu orang menunjuk perasaan di beberapa bandar seluruh Yaman bagi menolak usul damai negara Teluk itu, semalam. - AP
mymetro

No comments: