Pages

Wednesday, April 27, 2011

Satu dekad untuk dibaik pulih



Foto
BANDAR Minamisanriku di Miyagi musnah akibat gempa dan tsunami 11 Mac lalu.

Foto
SEORANG penternak lembu menunjukkan poster bantahan dan tuntutan ganti rugi akibat pencemaran reaktor nuklear t di depan bangunan Tokyo Electric Power Co, semalam.



Jepun anggar kemusnahan kawasan dilanda tsunami RM902 bilion

TOKYO: Pembinaan semula pekan dan bandar Jepun yang musnah teruk akibat gempa bumi dan tsunami bulan lalu akan mengambil masa sekurang-kurangnya sedekad, kata panel penasihat kerajaan semalam.“Tiga tahun pertama diperlukan untuk tugas membina semula jalan dan membaik pulih rumah sementara,” kata ahli Majlis Reka Bentuk Pembinaan Semula Jepun, Jun Iio.
Majlis itu ditubuhkan selepas gempa bumi melanda bertujuan memberi nasihat perundingan kepada kerajaan mengenai usaha membaikpulih.

Lio yang juga penganalisis politik memberitahu wartawan lebih empat tahun lagi diperlukan untuk membina semula pekan dan ia memerlukan lebih lama untuk mencapai pemulihan sepenuhnya.

“Kita harus ingat yang kawasan yang terjejas akibat gempa bumi lebih besar dari Kobe,” kata lio yang merujuk kepada gempa bumi kuat pada 1995 di bandar besar Jepun.

Majlis itu berkata gempa bumi dan tsunami pada 11 Mac yang meninggalkan kemusnahan pada bandar timur laut Jepun, menyebabkan sekurang-kurangnya 13,000 terkorban, 130,000 lagi penduduk terpaksa berlindung di pusat perlindungan dan kemusnahan dianggarkan mencecah AS$300 bilion (RM902 bilion). 
Perbezaan fahaman politik perlu dipinggirkan bagi membolehkan pembinaan semula dijalankan dengan berkesan, kata majlis berkenaan.

“Usaha pembinaan semula perlu melangkaui isu politik. Kita boleh meminta pandangan daripada parti pembangkang selain parti memerintah,” kata pengerusi majlis itu yang juga Presiden Akademi Pertahanan Kebangsaan Jepun, Makoto lokibe.

Jumaat lalu, Kabinet Jepun meluluskan hampir AS$50 bilion (RM150 bilion) bagi perbelanjaan pembinaan semula selepas gempa bumi. Pakej seterusnya membabitkan cukai selain meminjam pada pasaran bon yang turut mengikat Jepun kepada bebanan hutang. – Reuters , bharian

No comments: