Pages

Wednesday, March 23, 2011

Perompak kebas RM1.2j wang peti besi





2011/03/23

MIYAGI: Perompak untung besar selepas mengambil £250,000 (RM1.2 juta) dari sebuah peti besi bank yang terbuka akibat dilanda bencana gempa dan tsunami di sini. 

Gegaran gempa dan ombak tsunami melumpuhkan mekanisme keselamatan bank berkenaan menyebabkan perompak mudah melarikan wang tunai itu yang bernilai 40 juta yen.
Ombak tsunami melanda Bank Shinkin di Kesennuma dan kekuatannya diikuti dengan bekalan elektrik terputus menyebabkan peti besi itu terbuka, kata polis.
“Air menenggelami bank itu dan semua benda berkecamuk, semuanya dalam keadaan kelam kabut. Ada orang yang mencuri wang itu ketika keadaan huru hara,” kata jurucakap polis di sini. 

Pengurusan bank terbabit memaklumkan kecurian itu kepada polis semalam, 12 hari selepas bencana alam itu melanda Jepun. 

Sementara itu, di Fukuoka, dua lelaki mencuri kotak sumbangan derma bagi mangsa gempa bumi dan tsunami di sebuah restoran gyugon (daging yang hidang dengan nasi) di Fukuoka malam Ahad, kata polis. 

Akhbar Japan Today melaporkan, dalam kejadian 8.05 malam waktu tempatan itu, seorang lelaki memasuki restoran itu sementara seorang lagi menunggu dengan motosikal. 
Lelaki yang pertama masuk ke restoran itu dan mengambil kotak derma yang mengandungi 10,000 yen (RM374) yang diletakkan di tepi meja juruwang. 

Pekerja dapur mengejar lelaki berkenaan bagaimanapun gagal menahannya. 
Lelaki itu setinggi 1.7 meter, kurus dan memakai topi serta dipercayai pelajar sekolah. – Agensi


bharian

No comments: