Pages

Wednesday, March 23, 2011

Obama berdolak-dalik


SANTIAGO: Amerika Syarikat semalam memberi mesej berbeza mengenai matlamatnya menyerang Libya,
Presiden Barack Obama berkata pemimpin Libya, Muammar Gaddafi mesti digulingkan tetapi pada masa sama, berikrar tentera Amerika akan mematuhi mandat Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB).

“Tindakan ketenteraan kami ialah menyokong mandat antarabangsa daripada Majlis Keselamatan yang secara khususnya tertumpu pada ancaman kemanusiaan Gaddafi terhadap rakyatnya sendiri,” kata Obama pada satu sidang akhbar.

“Serangan udara dan peluru berpandu yang dilancarkan hujung minggu lalu adalah untuk menyokong Ketetapan 1973 Majlis Keslamatan PBB yang secara khusus tertumpu pada usaha kemanusiaan. Kami akan bertindak berdasarkan mandat itu,” katanya.

Tetapi, pada masa sama, pemimpin Amerika Syarikat itu menegaskan: “Adalah menjadi dasar Amerika untuk melihat Gaddafi meletak jawatan.” Beliau menuduh pemimpin Libya itu yang sudah memerintah selama lebih empat dekad membunuh orang awam ketika cuba mematahkan kebangkitan pembangkang.

Pentadbiran Amerika berdepan dengan tekanan kerana tidak mendedahkan matlamat perang mereka di Libya walaupun Obama menegaskan beliau tidak akan mengerahkan tentera daratnya ke negara itu.


Pemerhati berpendapat, matlamat sebenar peperangan itu tidak dijelaskan dan tentera Amerika tidak mempunyai keupayaan untuk terbabit dalam satu lagi peperangan selepas Iraq dan Afghanistan.

Kecaman antarabangsa terhadap serangan yang dilancarkan oleh Amerika, Britain dan Perancis terhadap sistem pertahanan udara Libya juga semakin meningkat.
Pemerintah kanan tentera Amerika, Jeneral Carter Ham berkata, tentera bersekutu dengan jelas menumpukan serangan mereka untuk menguatkuasakan zon larangan terbang dan melindungi orang awam.

Beliau berkata, Gaddafi tidak menjadi sasaran dan kedudukannya tidak diketahui.

Tetapi, semalam, tentera bersekutu, buat kali kedua menyerang kompleks kediaman pemimpin Libya itu.

“Kami tidak mempunyai misi untuk membantu pemberontak Libya,” kaa Ham kepada wartawan di Pentagon. -AFP
metro

1 comment: