Pages

Tuesday, February 15, 2011

Korea Selatan dilanda salji tebal



SEOUL 14 Feb. - Korea Selatan hari ini mengarahkan beribu-ribu kakitangan kerajaan untuk membersihkan timbunan salji yang melanda Gangwon.
Kementerian Pertahanan berkata, 9,800 askar dikerahkan untuk membersihkan salji dan helikopter pula membawa makanan ke kawasan perkampungan terpencil.
Ahli Kaji Cuaca berkata, sehingga 100 sentimeter salji melitupi beberapa kawasan gunung di pelabuhan Samcheok selama dua hari k Jumaat lalu.
Bandar Gangneung berdekatan Pyeongchang yang dicadangkan sebagai gelanggang Sukan Olimpik Musim sejuk, menerima 77.7 sentimeter salji pada Jumaat lalu.
Pasukan pemeriksaan Suruhanjaya Olimpik dijangka tiba di Pyeongchang hari ini untuk menilai kawasan tersebut untuk temasya sukan itu pada 2018.
Menurut Pentadbiran Kaji Cuaca Korea, salji berhenti semalam, namun wilayah itu diramalkan menerima sehingga 50 sentimeter salji lewat hari ini.
Ribut salji tersebut menyebabkan beratus-ratus kereta terkandas dan merosakan kawasan tanaman.
Pihak berkuasa wilayah Gangwon berkata, kerosakan harta benda dilaporkan bernilai kira-kira 4.8 bilion won (RM13.33 juta) dan jumlah itu dijangka meningkat secara mendadak. - AFP
Utusan Malaysia Online - Luar Negara

No comments: