Pages

Saturday, October 30, 2010

Debu gunung berapi boleh sampai ke India





2010/10/30

MUMBAI: Aktiviti seismik di gunung Merapi, Indonesia mungkin mencetuskan letusan dahsyat dan debunya diramal boleh sampai ke India, kata seorang pakar, di sini. 

Ia boleh mengulangi kejadian seperti di Eropah selepas letusan gunung berapi di Iceland menyaksikan debunya tersebar ke banyak kawasan Eropah.
Pusat Pemantauan Gunung Berapi Merapi meramalkan satu letupan besar yang mungkin menghapuskan apa jua dalam laluannya dan justeru, industri penerbangan perlu memerhati rapat gunung berapi terbabit.
Aliran lahar bukan satu kebimbangan utama, namun gunung berapi itu biasanya memuntahkan bertan-tan kepulan asap debu yang boleh sampai ke India, kata Dr D Chandrasekharam, Profesor Jabatan Sains Bumi, IIT-B dan Lembaga Pengarah Persatuan Geoterma Antarabangsa semalam. 

“Ledakan amat besar ialah ketika gunung itu secara asasnya meletup. Letusan dahsyat dunia berlaku sebelum ini ialah gunung Vesuvius yang menimbus bandar Pompeii dan Herculaneum; St Helens di Washington; Hekla di Iceland dan gunung berapi Pinatubo, Filipina,” katanya. 

Sementara itu, debu panas itu juga dilaporkan mengancam candi Borobudur, antara lokasi pelancongan popular Indonesia. 

Sebahagian kawasan kuil itu sudah ditutup kepada awam bagi membolehkan pekerjanya mencuci debu putih daripada lutusan Merapi. 
Pakar antikuiti bimbang, bahan asid dalam dbu itu akan merosakkan batu candi berkenaan, kata Marsis Sutopo yang mengetuai pejabat perlindungan Borobudur. 

Pelawat masih boleh masuk tetapi boleh hingga ke dalam sehingga minggu depan kerana usaha mencuci itu, kata pegawai. – Agensi

No comments: