Pages

Saturday, September 18, 2010

Dunia Arab mahu paksa Israel sertai pakatan antinuklear

VIENNA: Negara Arab semalam berikrar untuk meningkatkan tekanan terhadap Israel supaya menyertai pakatan senjata antinuklear global.
Mereka berhasrat berbuat demikian tanpa mempedulikan amaran Amerika Syarikat yang mendakwa tindakan itu boleh menjejaskan rundingan damai Asia Barat.
Tanpa menunjukkan tanda-tanda kesediaan untuk bertolak ansur, negara Arab yang menganggotai Agensi Tenaga Atom Antarabangsa (IAEA) juga menyelar laporan ketua agensi berkenaan mengenai keupayaan nuklear Israel.

Mereka menganggap laporan itu lemah dan tidak mengandungi maklumat sebenar. Amerika Syarikat dan negara sekutu Baratnya sebelum ini mendesak kumpulan berkenaan menarik balik cadangan ketetapan di perhimpunan agung IAEA minggu depan yang mendesak Israel menandatangani Perjanjian Mengehadkan Senjata Nuklear dan meletakkan semua kawasan nuklearnya di bawah pengawasan agensi Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) itu. Negara Arab menang tipis dalam mendapatkan sokongan terhadap ketetapan serupa pada mesyuarat agung 2009.

Amerika Syarikat tahun ini berusaha keras untuk memastikan ketetapan itu ditolak. - AFP

No comments: