Pages

Saturday, September 18, 2010

25 maut tiga lori meletup di Sri Lanka




2010/09/18

COLOMBO: Tiga lori membawa bahan letupan meletup di pekarangan balai polis di timur Sri Lanka semalam, mengorbankan 25 orang termasuk 16 anggota polis, dalam kejadian yang disifatkan oleh pihak tentera sebagai satu kemalangan. 

Letupan itu berlaku di Karayinadaru, kira-kira 50 kilometer dari pelabuhan timur Batticaloa dan di kawasan etnik bercampur yang dikuasai oleh pemisah Harimau Tamil sehingga 2007.“Kira-kira 25 orang di dalam balai polis itu terbunuh. Kebanyakannya anggota polis,” kata jurucakap tentera, Mejar Jeneral Ubaya Medawela. Laporan awal menyatakan 60 orang terbunuh dalam kejadian itu.
Medawela berkata, letupan itu mengakibatkan 16 anggota polis dan sembilan orang awam terbunuh, termasuk dua warga China. serta mencederakan 52 orang. 

Dua pekerja China daripada syarikat pembinaan China yang sedang melakukan kerja binaan jalan raya di kawasan terbabit turut terbunuh. Lori berkenaan diletakkan di dalam pekarangan balai polis di Karadiyanaru, katanya. 

Televisyen tempatan dalam laporannya menunjukkan sebuah bangunan dengan dua bahagian dinding yang runtuh, lori yang meletup dan mayat bergelimpangan. 

“Kami mempunyai 52 mangsa dan tiga terbunuh setakat ini. Kami sudah mengatur agar dua orang dihantar ke Colombo untuk mendapatkan rawatan lanjut,” kata P Murugananda, pengarah Hospital Besar Batticaloa. – Reuters 

No comments: