Pages

Saturday, September 18, 2010

60 maut kontena meletup


Pasukan polis dan tentera Sri Lanka memeriksa mayat yang bergelimpangan dalam kejadian letupan tiga kontena mengandungi bahan letupan di Batticaloa, 320 kilometer ke timur Colombo yang mengakibatkan sekurang-kurang 60 orang maut, semalam. – Reuters


COLOMBO 17 Sept. – Sekurang-kurangnya 60 orang maut apabila tiga kontena mengandungi bahan letupan untuk kegunaan pembinaan jalan meletup di luar sebuah balai polis di timur Sri Lanka hari ini, dalam kejadian yang disifatkan oleh pegawai kerajaan sebagai satu kemalangan.
Jurucakap tentera, Mejar Jeneral Ubaya Medawala berkata, setakat ini belum dapat dipastikan punca letupan dalam kontena yang disimpan di pekarangan balai polis atas sebab-sebab keselamatan.
Bahan letupan yang dipercayai dinamit itu adalah untuk tujuan pembinaan jalan raya yang dikendalikan oleh sebuah syarikat China.
Mereka yang terkorban termasuk anggota polis dan dua pekerja binaan China, kata Medawala.
Jurucakap polis, Prishantha Jayakody berkata, balai polis di daerah Batticaloa itu mengalami kerosakan teruk, manakala jurucakap kerajaan, Lakshman Hulugalla menolak kemungkinan kejadian disebabkan sabotaj.
Letupan berlaku di Karadiyanaru, sebuah pekan kecil di bekas zon konflik di timur negara ini.
Kerajaan melancarkan program pembangunan utama di sana untuk membina jalan raya, takungan air dan infrastruktur lain selepas berakhirnya perang dengan pemberontak Harimau Pembebasan Tamil Eelam (LTTE) pada tahun lepas.
Kawasan itu pernah dikuasai LTTE yang melancarkan beratus-ratus serangan bom ke atas kedudukan kerajaan dan orang awam.
– AP

No comments: