Pages

Wednesday, April 28, 2010

Maulidur Rasul : Kita Hayati Pengorbanan Rasullulah



Author Al-Zuhud    
Assalamualaim dan Salam Ukhwah Islamiah,
Sempena menyambut maulidur rasul 2010 yang tak lama lagi menjelang.Saya menyeru kepada semua pembaca blog saya untuk menyertai aktiviti-aktiviti yang diadakan bagi mengagungkan tarikh kelahiran nabi junjungan kita iaitu Nabi Muhammad S.A.W yang telah banyak berjasa terhadap kita sebagai umatnya.Sesungguhnya pengorbanan dan perjuangan Rasullulah terhadap ummatnya dalam menegakkan agama islam tidak terbalas sekalipun dengan wang emas dan pangkat.
Marilah sama sama kita renungkan sejarah dan pengorbanan Nabi Muhammad S.A.W dan sambil kita dengari sebuah lagu nasyid dari kumpulan Raihan
Pengorbanan Rasullulah Dalam Menegakkan Islam
Nabi kita SAW. Baginda mendapat tentangan yang begitu hebat dari pimpinan quraisy kerana baginda membawa Islam. Sebab mereka menentang bukan kerana Islam itu salah tetapi sebab islam membuatkan mereka rugi, zaman sebelum Islam mereka mengaut keuntungan dari berhala-berhala yang terdapat di sekitar kaabah, bila nabi SAW datang dan menyuruh menyembah ALLAH maka mereka menentang kerana keuntungan yang mereka dapat selama ini terputus kerana ajaran Nabi Muhammad SAW.
Sehingga sampai tahap pemulauan terhadap orang-orang islam, dan mereka keluar dari kota mekah dan berkampung di luar kota, tetapi pemulauan itu berakhir dalam masa beberapa tahun. Tetapi pakatan musyrikin masih belum berpuas hati dan merancang untuk membunuh Nabi Muhammad SAW kerana mendapat idea dari iblis yang berupa manusia. Tetapi mereka tidak berjaya untuk membunuh baginda, baginda berhijrah dengan penuh strategi dan berhati-hati. Sesamapai di kota madinah baginda disambut dengan meriah oleh penduduk madinah. Dan baginda di angkat menjadi pemimpin madinah. Itulah serba ringkas tentang hijrah Nabi Muhammad SAW.
Tetapi dalam mendengar kuliah saya terfikir, sejauh mana kesyukuran diriku terhadap nikmat yang ALLAH berikan kepadaku, iaitu nikmat untuk menjadi umat islam, menjadi umat Nabi Muhammad SAW. Baginda bergadai nyawa untuk menyampaikan Islam, tetapi kebanyakan umat Islam sekarang lebih suka kepada barat, style pakaian secara barat, colour rambut style barat, semua berkaitan islam dipandang remeh. Dan saya bertanya kepada diri sendiri, sejauh mana sumbangan diri ini kepada Islam? Dalam sehari, berapa kali kita berselawat keatas junjungan besar Nabi Muhammad SAW? Dimanakah tanda syukur kita kepada ALLAH yang memberi nikmat kepada kita?
Semua soalan diatas, sahabat dan sahabiah boleh mnjawab dengan sendiri, saya bukan nak kata diri ini hebat tetapi sekadar ingatan kepada saudara saudari sekalian, kerana manusia sering lupa, sedangkan kawan saya yang beragama Buddha pun mengingatkan tentang maal hijrah, terkejut bercampur malu, mesej dari kawan saya yang menyuruh buang segala sifat jahat dan buruk. Adakah Islam akan kembali gemilang? Jika lihat pada umat islam yang melayu makin ramai yang memandang remeh kepada islam. Jika dunia ini ibarat lautan, ramailah manusia yang lemas jika tidak mempunyai taqwa sebagai bahtera, iman sebagai layar, dan Islam sebagai nakhoda. Sama-sama kita muhasabah balik diri kita wahai ikwan wa akhawaat sekalian.
Sama Sama kita hayati Maulidur Rasul yang akan datang tidak lama lagi dengan penuh keinsafan dan ketaqwaan dan kita tauladani sifat mulia Rasullulah S.A.W.Amin..

No comments: