Pages

Wednesday, April 28, 2010

Kenapa Perlu Tulis Blog?



Author Al-Zuhud    
Assalamualaikum dan salam ukhwah
Tulis blog ni dapat pahala ..lagi banyak menulis lagi banyak pahala.. so kepada yang nak tambah pahala tu, buatlah blog..hehe..tapi bukan sebarang blog tau..Blog artis2 atau gosip tu leh pahala jugak ke? Banyaklah korang..blog camtu tak taulah nak cakap makruh ke haram,fitnah pun ada. biarlah mereka faham sendiri.. ok kenapa saya cakap dapat pahala?
Seperti kita tahu, Sesungguhnya Muhammad Rasulullah SAW telah bersabda :
“Apabila mati anak Adam, putuslah semua amalannya kecuali tiga perkara: Sedekah jariah, ilmu yang dimanfaatkan atau anak soleh yang mendoakannya.”
Ingin saya tekankan disini ialah ilmu yang dimanfaatkan itu. Jika apa jua ilmu yang kita kongsikan di blog dan orang guna pakai, ianya akan menjadi pelaburan pahala yang sangat besar untuk kita di akhirat nanti. Bertuah tak kita sebagai blogger??Besar pahalanya dan ganjaranya.
Kita sebenarnya sangat bertuah..kita sekarang dah boleh sebarkan ilmu dengan mudah melalui internet…mudah dan pantas..tapi,apa yang kita buat sekarang dalam internet? tengok benda yang tak sepatutnya,bercakap benda yang tak baik,perkataan lucah dan tidak sepatutnya dikata, walaupun dalam bentuk singkatan,sebagai contoh WTH,WTF,YMF,fuk,Sh1t ini memberikan maksud yang sama.Adakah itu yang kita nakkan? jadilah bangsa yang bertamadun.tentu anda tau maksud tamadun dari sudut islam,ketinggian budi bahasa dan akal fikir manusia..berbalik kepada topik yang asal,kongsilah ilmu anda.melalui blog atau apa jua cara sekalipun.tetapi bog ini tidak mempunyai nyawa atau hayat..ia akan terus berdiri dan berada di situ menyebarkan ilmu yang kita tulis..dan sampaikan (ilmu yang baik atau memberi kesedaran)
..Contoh yang boleh kita kongsikan ilmu untuk kegunaan dan kefahaman orang ramai yang boleh digunakan ialah Cara bayar bil online guna online banking, Aktifkan paypal guna maybankard debit kad dan berkongsi ebook percuma yang penting.
Jadi kepada sabahat blogger, juga nasihat kepada diri sendiri..Jom kita naikkan nama blogger sebagai pemberi ilmu yang sangat diminati.. Jangan malu nak kongsi walaupun sekerat ayat, sebab ianya lebih baik dari tak berkongsi langsung..

No comments: