Pages

Saturday, August 11, 2012

Britain bantu pemberontak Syria



KEPULAN asap akibat bedilan tentera Syria dilihat beberapa orang di daerah Shaar, utara Aleppo kelmarin.


LONDON - Britain akan menghantar bekalan bukan senjata bernilai £5 juta (RM24.29 juta) kepada kumpulan pemberontak yang menentang rejim Presiden Syria, Bashar Al-Assad, kata Setiausaha Luar, William Hague semalam.
"Ekoran ketiadaan perkembangan proses diplomatik, United Kingdom akan menghantar bantuan lebih banyak lagi. Kami akan meningkatkan sokongan kami terhadap penduduk Syria dan pihak penentangan politik dengan tambahan bantuan dalam bentuk bukan persenjataan," katanya.
Menurutnya, bantuan tersebut akan membantu untuk melindungi kumpulan-kumpulan penentangan, para aktivis hak asasi dan orang awam," tambahnya.
Bantuan tersebut akan turut melibatkan peralatan teknikal, radio dan bekalan perubatan.
Seorang jurucakap Pejabat Luar Britain mengesahkan bahawa kerajaan British akan mengadakan pertemuan politik dengan pihak Tentera Pembebasan Syria.
Menurut beberapa aktivis hak manusia, seramai 20,000 orang telah terbunuh dalam konflik di Syria yang bermula pada Mac tahun lalu.
Penduduk di negara itu bangkit menentang pemerintahan Bashar yang dianggap tidak melakukan pembaharuan dalam bidang pentadbiran dan korup.
Pertempuran di negara tersebut melibatkan para pemberontak dengan tentera Syria. - Agensi

No comments: