Pages

Saturday, August 11, 2012

Gelang kawal kanser



Gelang pengawal kanser ini akan berubah warna daripada kuning kepada merah jambu apabila kekuatan sinar UV meningkat. - AGENSI
LONDON 10 Ogos - Saintis memperkenalkan sejenis gelang yang diperbuat daripada kertas bagi membantu mengurangkan risiko penyakit kanser akibat pendedahan melampau kepada matahari bagi mereka yang sering terdedah kepada mentari.
Bekas penyelidik dari Universiti Strathclyde di Glasgow, Profesor Andrew Mills dan Dr. Michael McFarlane mencipta gelang tersebut untuk memaklumkan kepada orang ramai sejauh mana pendedahan kepada sinar ultra-violet (UV) sebelum ia memberi risiko kepada kesihatan.
Gelang jenis pakai buang itu bertindak bertukar warna daripada kuning kepada merah jambu apabila kekuatan sinar UV meningkat.
Ia akan dihasilkan mengikut jenis dan warna kulit, berdasarkan toleransi mereka kepada pendedahan matahari.
Sebagai contoh, untuk mereka yang berkulit cerah gelang itu akan bertukar warna lebih cepat berbanding mereka yang berkulit gelap.
Katanya, sebuah syarikat dari Sweden, Intellego Technologies akan mengeluarkan gelang tersebut secara komersial.
Mills berkata, pihaknya cuba menghasilkan gelang tersebut pada harga yang murah kerana ia hanya akan dipakai buang oleh pengguna. - AGENSI

No comments: