Pages

Wednesday, May 30, 2012

Kedai henti jual rokok

BANDAR SERI BEGAWAN: Sejak minggu lalu perokok di Brunei tidak dapat merokok kerana peruncit utama kehabisan bekalan rokok, disebabkan polisi kesihatan awam yang ketat dan sebab lain.
Akhbar Borneo Bulletin melawat beberapa kedai runcit utama dan kedai serbaneka di kawasan komersial di Gadong, Kiulap, Kiarong dan pusat bandar dan mereka berkata akan berhenti menjual rokok bermula awal bulan depan kerana “lesen menjual rokok tidak akan diperbaharui”. 
Beberapa peruncit berkata, penjualan rokok sudah tidak menguntungkan kerana kos lesen yang tinggi dan margin keuntungan yang sedikit.

Seorang pemilik kedai serbaneka di Gadong, berkata, “Kami sekarang menghabiskan stok yang ada dan tidak akan mengambil stok baru... bermula bulan depan kami tidak akan menjual rokok.”

Seorang peruncit di Kiulap berkata, sejak kos lesen dinaikkan, mereka hanya menjual rokok untuk “kemudahan pelanggan di kedai mereka” dan tidak mendapat untung dari hasil jualan rokok.

Pengurus di sebuah kedai terkemuka di Gadong berkata, mereka tidak mendapat lesen menjual rokok kerana mereka berada dalam satu kilometer radius dari sekolah dan beberapa peruncit di Kiulap dan Kiarong mendakwa, ia mungkin sebab mengapa lesen mereka tidak diperbaharui.

Pengurus itu berkata, “Sekiranya dilihat dari suduh positif, polisi itu harus dipuji kerana kita tidak mahu murid sekolah mudah membeli rokok dan ini menunjukkan kerajaan dan Kementerian Kesihatan komited untuk mewujudkan zon awam bebas rokok.” - Brunei Times 

No comments: