Pages

Wednesday, May 30, 2012

Bekas PM era Mubarak ke pusingan kedua pilihan raya Presiden Mesir


SEORANG lelaki menunjukkan kesan kebakaran yang dilakukan penunjuk perasaan di ibu pejabat kempen calon Presiden, Ahmad Shafiq di Kaherah, semalam. - REUTERS
KAHERAH 29 Mei - Penunjuk perasaan membakar ibu pejabat kempen pilihan raya Presiden Mesir yang juga bekas Perdana Menteri, Ahmad Shafiq di sini, semalam, selepas jawatankuasa pilihan raya mengumumkan beliau berjaya ke pusingan kedua pilihan raya tersebut.
Kejadian berlaku beberapa jam selepas pegawai pilihan raya mengumumkan Shafiq yang merupakan Perdana Menteri era rejim Presiden yang digulingkan, Hosni Mubarak, akan berdepan dengan calon Ikhwan Muslimin, Mohammed Mursi dalam pilihan raya Presiden pusingan kedua bulan depan.
Seorang pegawai polis berkata, lapan suspek ditahan berhampiran ibu pejabat itu, yang juga sebuah vila yang terletak di kejiranan Dokki.
Beberapa penunjuk perasaan kembali ke Dataran Tahrir dan mengedarkan risalah kempen yang diambil dari ibu pejabat Shafiq ke jalan-jalan raya.
Kebanyakan penunjuk perasaan itu dipercayai penyokong kepada seorang calon sayap kiri yang tidak berjaya ke pusingan kedua yang turut menentang Mursi.
Setakat ini belum ada laporan kecederaan dibuat dan pasukan bomba berkata, kebakaran itu berjaya dikawal dengan cepat.
Sebelum kejadian itu, kira-kira 1,000 penunjuk perasaan berhimpun di Dataran Tahrir untuk membantah penyertaan Shafiq dalam pilihan raya Presiden Mesir pusingan kedua yang akan diadakan pada 16 dan 17 Jun ini.
Ketua Jawatankuasa Pilihan Raya, Faruq Sultan yang mengumumkan keputusan itu semalam berkata, tidak ada seorang calon pun yang memperolehi undi majoriti dalam pilihan raya Presiden pada 23 dan 24 Mei lalu.
"Mursi dan Shafiq memperolehi undian tertinggi masing-masing sebanyak 24.77 peratus dan 23.66 peratus, sekali gus melayakkan mereka ke pusingan kedua," katanya dalam satu sidang akhbar semalam. - AFP

No comments: