Pages

Sunday, April 1, 2012

Turki bergelut dengan krisis pelarian

HATAY (Turki): Turki bergelut dengan krisis pelarian akibat tindakan ganas kerajaan Damsyik terhadap pemberontak hingga menyebabkan ribuan rakyat Syria melarikan diri ke sempadan negara jiran mereka.
Lebih 17,000 rakyat Syria melarikan diri ke Turki bagi mengelakkan pergolakan yang tercetus di negara mereka untuk bantahan antikerajaan sejak ia bermula pertengahan Mac tahun lalu.

Pelarian yang trauma disambut di kem yang disifatkan pihak berkuasa tempatan sebagai “pusat kehidupan sosial” tidak seperti di Afghanistan dan Somalia yang disasarkan untuk memupuk moral yang lebih baik.

Pelarian, Mena, 33 yang melarikan diri ke Turki Jun tahun lalu terkejut apabila mendapat tahu kediamannya dibom dan saudara-maranya dibunuh tentera Syria. “Saya dibawa ke hospital setiap hari dan menerima rawatan intravena,” katanya ketika melakukan kerja sulaman di kelas kraftangan di kem Yayladagi di Hatay, kira-kira lima kilometer dari sempadan Syria. Kem pelarian di Turki menyediakan bantuan kemanusiaan, termasuk bantuan makanan tiga kali sehari, khidmat kesihatan, peruntukan air bersih dan bilik sembahyang. - AFP

No comments: