Pages

Sunday, April 1, 2012


Serangan berdarah di Yala

ANGGOTA-ANGGOTA pasukan penyiasat Thailand memeriksa lokasi serangan bom di Yala semalam.


YALA, Selatan Thailand – Sebelas orang maut manakala puluhan yang lain cedera dalam tiga serangan bom di bandar ini, kata pihak tentera.
Siri letupan itu menggegarkan pusat bandar ini selang beberapa minit sekitar tengah hari semalam.
“Sebelas orang disahkan terbunuh, lebih 110 lagi cedera dalam letupan bom di Yala,” kata jurucakap pasukan tentera selatan Thailand, Kolonel Pramote Promin.
“Tiga buah bom meletup dengan serangan pertama melibatka sebuat trak berisi bom disususli letupan bom kereta 20 minit kemudian manakala bom ketiga disembunyikan dalam motosikal,” tambahnya..
Beberapa rumah kedai di sekitar lokasi kejadian terbakar dengan sejumlah kereta dan motosikal turut rosak dalam letupan kuat berkenaan.
Seorang anggota polis di sini turut memberitahu, lebih 50 mangsa yang cedera telah dihantar ke hospital.
“Bom-bom tersebut meletup selang 10 minit,” katanya.
Pramote berkata, sebutir bom kecil meletup di sebuah kedai makan di daerah Mae Lan, dalam wilayah Pattani tetapi beliau masih belum menerima maklumat sama ada berlaku kemalangan jiwa dalam letupan tersebut.
Sejak 2004, selatan Thai yang bersempadan dengan Malaysia digegarkan dengan insiden tembakan dan serangan bom yang meragut ribuan nyawa manusia dan berlaku hampir setiap hari. – AFP

No comments: