Pages

Sunday, April 1, 2012

Sepuluh maut letupan di Yala








YALA 31 Mac - Sekurang-kurangnya 10 orang terbunuh dan lebih 100 lagi cedera dalam siri serangan bom di selatan Thailand, hari ini.
Tiga letupan bom selang beberapa minit menggegarkan pusat bandar Yala sekitar tengah hari ini, ketika orang ramai keluar untuk makan dan membeli-belah.
"10 orang disahkan maut, lebih 100 lagi cedera dalam letupan-letupan bom di Yala," kata jurucakap bagi tentera wilayah selatan, Kolonel Pramote Promin.
Ketiga-tiga letupan berlaku dalam lingkungan 100 meter, yang pertama dan kedua berpunca daripada bom motosikal manakala bom ketiga yang terkuat disembunyikan di dalam kereta, katanya.
Gabenor wilayah Yala, Dethrat Simsiri memberitahu televisyen Thailand, bom-bom tersebut dipercayai diledakkan dengan isyarat telefon mudah alih dan kebanyakan mangsa cedera dalam letupan bom kereta.
"Kami tidak pasti kumpulan pemisah mana yang disyaki melancarkan serangan, tetapi kami sedang menyiasat," kata Simsiri.
Beberapa rumah kedai dekat lokasi letupan terbakar dan banyak kereta dan motosikal rosak dalam letupan-letupan kuat itu.
Seorang anggota polis Yala berkata, lebih 50 orang yang cedera dibawa ke hospital berikutan letupan yang berlaku selang 10 minit.
Kata Promote, satu lagi letupan bom berlaku di daerah Mae Lan, wilayah Pattani dengan menyebabkan seorang anggota polis cedera.
Sebelum itu, satu letupan yang dipercayai berpunca daripada kebocoran gas menggegarkan sebuah hotel di daerah Hadyai, wilayah Songkhla, menyebabkan beberapa pelancong terhidu asap, kata polis. - Reuters/AFP

No comments: