Pages

Friday, March 16, 2012

Israel lancar dua serangan di Gaza



GAZA CITY 15 Mac - Israel melancarkan dua serangan udara ke atas Genting Gaza selepas pejuang Palestin dilaporkan melepaskan peluru berpandu ke bandar di selatan Israel, lapor kedua-dua pihak, hari ini.
Serangan udara Israel itu dilancarkan ke atas kawasan ladang di tenggara Gaza City dan di timur Khan Younis, sejurus sebelum tengah malam tadi.
Kedua-dua lokasi serangan itu adalah kawasan yang berhampiran dengan sempada Gaza-Israel.
Sebuah kedai dilaporkan musnah akibat serangan udara itu, tetapi tiada kematian atau kecederaan dilaporkan.
Menurut satu kenyataan tentera Israel, sasaran mereka adalah tapak pelancaran peluru berpandu pejuang Palestin di bahagian utara serta terowong bawah tanah di bahagian selatan.
Sistem pertahanan antipeluru berpandu Israel sebelum itu menembak jatuh satu peluru berpandu pejuang Palestin di ruang udara Beersheba, bandar di Negev, selatan Israel.
Kelmarin, gencatan senjata tidak rasmi dikuatkuasakan antara Israel dan dua kumpulan pejuang Palestin, Jihad Islam dan Jawatankuasa Perjuangan Popular (PRC).
Dua kumpulan pejuang Palestin itu telah melepaskan lebih 200 roket ke arah selatan Israel sejak Jumaat lalu bagi membalas dendam atas pembunuhan Setiausaha Agung PRC, Zohair al-Qaisi oleh tentera Israel. - dpa

No comments: