Pages

Friday, March 16, 2012

75 suspek tragedi rusuhan bola hadapi tuduhan membunuh




         
KAHERAH: Pendakwa raya tertinggi Mesir semalam mendakwa 75 orang yang terbabit dalam tragedi rusuhan bola di Port Said, apabila pihak berkuasa berkata penyokong mati ketika hendak keluar dari stadium, manakala sesetengahnya terbunuh akibat letupan ketika cuba melarikan diri.

Puluhan penyokong menghadapi dakwaan membunuh dan sembilan pegawai polis dituduh bersubahat dalam pembunuhan dalam rusuhan pada 1 Februari lalu yang menyebabkan sekurang-kurangnya 74 orang maut. Ia adalah insiden terburuk dalam sukan bola sepak di dunia sejak 15 tahun lalu. Rusuhan berlaku beberapa minit selepas wisel penamat ditiup dalam perlawanan liga di antara kelab al-Ahly, Kaherah dan al-Masry dari Port Said. Tuan rumah memenangi perlawanan 3-1, tetapi penyokongnya bertindak ganas terhadap penyokong lawan yang dikatakan berlangsung selama 30 minit. Ramai saksi mendakwa anggota polis di stadium itu tidak melakukan apa-apa bagi menghentikan keganasan itu.


Rusuhan itu mengejutkan peminat bola sepak Mesir, meningkatkan rasa tidak pasti dengan masa depan negara itu apabila terus dilanda pergolakan setahun selepas penggulingan pemimpin diktator Hosni Mubarak. - AP

No comments: