Pages

Wednesday, March 7, 2012

Cedera kena serpihan bom

Cedera kena serpihan bom - Kelantan - Sinar Harian:
Cedera kena serpihan bom

TUMPAT – “Waktu saya terdengar dentuman yang amat kuat serta asap berkepul di udara saya terpinga-pinga sekejap. Tiba-tiba saya rasa kebas di tangan kiri, ada isi daging lengan saya tercabut, darah serta-merta keluar dengan banyaknya terus menitis di atas seluar jeans yang dipakai saya ketika itu. Saya hanya mampu menahan darah daripada terus keluar, menekup dengan tapak tangan,” kata Fauzi Awang, 40, menceritakan detik cemas kejadian bom meletup di Pekan Takbai, selatan Thailand, kelmarin.

Fauzi yang bekerja sebagai penambang bot cedera di lengan akibat terkena serpihan bom itu, menerima rawatan di Hospital Takbai. Menceritakan detik cemas itu, Fauzi berkata, ketika kejadian kira-kira jam 10.30 pagi (waktu Thailand) dia berada di Pangkalan Perahu sedang membeli buah limau nipis.

“Ketika berbual-bual dengan peniaga tersebut, saya terdengar dentuman yang amat kuat, terasa gegaran letupan tersebut padahal saya ketika itu berada sejauh hampir 20 meter daripada tempat bom dipasang,” katanya.

Menurutnya, dalam keadaan sakit itu, dia cuba menyelamatkan diri khuatir akan berlaku lagi letupan bom dan akhirnya dibawa oleh orang yang tidak dikenali ke Hospital Takbai untuk menerima rawatan.

Letupan bom di Pekan Takbai berhampiran Pangkalan Perahu turut meragut seorang nyawa Rakyat Thailand serta mencederakan empat anggota tentera Thailand serta tiga orang awam termasuk rakyat Malaysia, Fauzi yang berasal dari Pengkalan Kubor.

Saksi kejadian Rakyat Thailand dari Kampung Rumah Lanas, Brahim Ali, 64, berkata, ketika kejadian itu dia bersama rakannya Edy sedang bersandar di tangga Pangkalan Perahu.

“Ketika satu letupan kedengaran, saya terus terduduk, tetapi kawan saya itu, Edy terus rebah di hadapan saya. Muka Edy berlumuran darah sambil mengerang kesakitan terkena serpihan bom yang dipasang di bawah pasu bunga berdekatan dengan tempat kami bersandar di Pangkalan Perahu ini. Edy maut terkena letupan bom tersebut dan ini merupakan kejadian pertama berlaku letupan bom di Pekan Takbai,” katanya.

Semalam, akhbar melaporkan, anggota pemisah disyaki meletupkan sebutir bom di sebuah pasar di wilayah selatan Thailand membunuh seorang orang awam Rakyat Thailand dan mencederakan tujuh yang lain termasuk askar Thailand dan seorang rakyat Malaysia.


'via Blog this'

No comments: