Pages

Monday, March 12, 2012

Barat berang Turki enggan sertai sekatan

myMetro | Barat berang Turki enggan sertai sekatan:ANKARA: Barat berang dengan keengganan Turki untuk mengenakan sekatan ke atas Iran, tetapi tidak mungkin menghukum Ankara kerana ia memerlukan bantuan mengenai isu Syria, kata penganalisis.
Manakala Washington dan Brussels adalah penyokong kuat terhadap sekatan bagi memaksa Iran menghentikan program nuklearnya, Turki percaya langkah tegas akan memakan diri, malah membelakangkan polisi diplomasi. Pegawai Turki enggan menyertai sekatan terbaru AS dan EU ke atas Iran, termasuk pengharaman import minyak dan tindakan hanya dikenakan oleh Majlis Keselamatan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB).

Bagaimanapun, penganalisis berkata, walaupun Turki memperoleh tekanan dari Washington, ia bebas daripada tindakan terutamanya kerana krisis Syria. “Pertama sekali, pentadbiran Obama memerlukan bantuan Turki untuk berdepan dengan pergolakan politik Arab, khususnya situasi yang sukar di Syria,” kata felo kanan Majlis Atlantik Amerika Syarikat, barbara Slavin. Sejak tercetusnya pemberontakan pada pertengahan Mac tahun lalu, Ankara dan Washington telah bekerjasama mengendalikan polisi cara bagaimana untuk menangani tindakan Presiden Bashar al-Assad ke atas pemberontak yang meragut lebih 7,600 nyawa, menurut anggaran PBB.
Kedua-duanya menggesa Bashar meletakkan jawatan dan turut bimbang pemberontakan akan berlanjutan di rantau itu yang sudah pun tercetus akibat kebangkitan di dunia tahun lalu. - AFP

'via Blog this'

No comments: