Pages

Thursday, February 16, 2012

OIC gesa tekanan diplomatik diperhebatkan ke atas Syria


CANBERRA 15 Feb. - Pertubuhan Kerjasama Islam (OIC) menggesa tekanan diplomatik diperhebatkan bagi memaksa kerajaan Syria mengadakan rundingan dengan penentangnya, tetapi blok negara Islam itu menolak campur tangan tentera asing.

Setiausaha Agung OIC, Ekmeleddin Ihsanoglu menyebut konflik di Iraq, Libya dan Somalia sebagai contoh menunjukkan campur tangan ketenteraan hanya akan memudaratkan rakyat Syria.

"Campur tangan ketenteraan di semua negara tersebut hanya memburukkan keadaan dan bukan menyelesaikan konflik," katanya dalam ucapan kepada Kelab Wartawan Kebangsaan Australia di sini hari ini.

Kuasa-kuasa antarabangsa bersama-sama OIC dan Liga Arab merancang untuk bersidang di Tunis pada 24 Februari ini sebagai anggota 'Kumpulan Sahabat Syria' yang baru ditubuhkan bagi mencari jalan untuk menamatkan konflik di negara itu secara aman.

"Langkah ini akan meningkatkan tekanan ke atas kerajaan Syria supaya berunding dengan penentangnya.

"Kita perlu merangka pelan bagi melaksanakan peralihan kuasa," ujar Ihsanoglu.

Semalam, Syeikh Al-Azhar, Ahmed el-Tayeb menggesa negara-negara Arab mengambil tindakan tegas terhadap rejim Presiden Bashar al-Assad. - REUTERS/AFPUtusan Malaysia Online - Luar Negara:

'via Blog this'

No comments: