Pages

Friday, January 20, 2012

Bekas ratu Arab-AS dihadap ke mahkamah



RIMA FAKIH (kiri) berdiri dekat peguamnya, William Culpepper di Mahkamah Daerah Highland Park, Michigan kelmarin.


APRIMA FAKIH (kiri) berdiri dekat peguamnya, William Culpepper di Mahkamah Daerah Highland Park, Michigan kelmarin.HIGHLAND PARK, Amerika Syarikat (AS) - Seorang ratu cantik Michigan yang pernah menjadi tumpuan pada dua tahun lalu kerana menjadi peserta kelahiran Arab-Amerika, Rima Fakih yang pertama dinobatkan sebagai Ratu Cantik USA akan dibicarakan pada Mac ini kerana didakwa memandu dalam keadaan mabuk melainkan dia membuat pengakuan bersalah, kata seorang hakim kelmarin.
Hakim Mahkamah Daerah Highland Park menetapkan 14 Mac depan sebagai tarikh perbicaraan terhadap Rima.
Rima ditahan polis pada 3 Disember lalu di Highland Park, Detroit.
Wanita itu yang berusia 26 tahun menafikan dakwaan tersebut dengan berkata, dia tidak memandu dalam keadaan mabuk pada malam itu tetapi dua anggota polis yang menjalankan ujian alkohol mendapati jumlah arak adalah dua kali ganda melepasi had yang ditetapkan.
"Saya minta maaf. Peguam saya tidak membenarkan saya mengeluarkan sebarang kenyataan," katanya kepada pemberita di luar mahkamah.
Fakih merupakan wanita pertama berketurunan Arab-Amerika yang memenangi pertandingan Ratu Cantik USA.
Dia dilahirkan di Lebanon dan berpindah pada 1993 ke New York bersama keluarganya dan kemudian ke pinggir Detroit, Dearborn, 10 tahun kemudian.
Rima menang pertandingan Ratu Cantik USA pada 2010.
Menurut polis, Rima memandu selaju 96 kilometer sejam di zon 48 kilometer sejam dan melambaikan tangan keluar sebelum anggota polis menahannya.
Polis menemui satu botol champagne tanpa penutup di belakang tempat duduk kereta Jaguar yang dipandunya. - Agensi

No comments: