Pages

Monday, November 28, 2011

Pakistan sekat Nato

ISLAMABAD: Pakistan semalam berkata akan mengkaji semula kerjasamanya dengan Amerika Syarikat dan Nato selepas 26 tenteranya maut dalam serangan tentera pakatan Atlantik Utara itu, kelmarin.

Ia menutup sempadannya dengan Afghanistan untuk Nato, sekali gus menghentikan bekalan kepada kira-kira 130,000 tentera asing diketuai AS yang masih berperang dengan Taliban.


Islamabad juga menggesa AS meninggalkan sebuah pangkalan udara rahsia yang dilaporkan digunakan pesawat tanpa juruterbang milik Agensi Perisikan Pusat (CIA).

Protes paling tegas turut dilakukan Islamabad apabila Duta AS di Pakistan, Cameron Munter, dipanggil untuk menyatakan serangan di kawasan sempadan itu melanggar undang-undang antarabangsa.


Tentera Nato - sehingga kini diketuai AS - di Afghanistan mengakui “kemungkinan besar” jet mereka bertanggungjawab menyebabkan kematian tentera Pakistan dalam serangan sebelum subuh kelmarin.


Insiden di daerah Mohmand itu memburukkan lagi hubungan Islamabad - Washington selepas AS melakukan operasi rahsia membunuh Osama bin Laden pada Mei lalu.

Komander AS di Afghanistan berjanji melakukan siasatan menyeluruh dan mengirim takziah kepada mana-mana tentera “yang mungkin dibunuh” di kawasan kubu Taliban itu.


Afghanistan dan AS menuduh tentera Pakistan bekerjasama dengan Taliban atau sekadar melihat pemberontak itu melepaskan tembakan dari wilayah Pakistan.

Bagaimanapun, sehingga kini belum jelas apa berlaku sebenarnya kelmarin walaupun media melaporkan beberapa jam sebelum itu, komander tentera AS berbincang mengenai koordinasi dengan Panglima Tentera Pakistan, Jeneral Ashfaq Kayani. - AFP

myMetro | Pakistan sekat Nato:

'via Blog this'

No comments: