Pages

Monday, November 28, 2011

Ahli Parlimen Iran sokong kurang hubungan dengan Britain


TEHERAN 27 Nov. - Majoriti ahli Parlimen Iran hari ini menyokong untuk mengurangkan lagi hubungan ekonomi dan diplomatik dengan Britain sebagai tindak balas kepada sekatan baru oleh negara-negara Barat berhubung program nuklear negara ini.

Menurut siaran langsung stesen radio, seramai 179 ahli Parlimen menyokong mengurangkan hubungan diplomatik itu, sekurang-kurangnya tindakan diambil dengan menghantar pulang Duta Britain.

Empat lagi ahli Parlimen menentang tindakan itu, manakala 11 ahli Parlimen berkecuali.

Perdebatan terus diadakan sama ada tindakan lebih tegas perlu diambil di atas hubungan berkenaan dan tindakan sama perlu diambil ke atas negara-negara Barat lain yang turut mengenakan sekatan.

Keputusan akhir berhubung tindakan tersebut perlu diluluskan oleh Majlis Pengawal sebelum ia boleh dikuatkuasakan.

Selepas rang undang-undang itu dicadangkan pada Rabu lalu, Britain berkata, tindakan itu amat mengecewakan kerana Duta Britain ke Teheran, Dominick Chilcott baru memegang jawatannya itu pada bulan lepas.

Britain bersama Amerika Syarikat (AS) dan Kanada pada 14 November lalu mengumumkan sekatan baru ke atas Iran ekoran program nuklear negara ini selepas pemantau tenaga atom Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) memaklumkan bahawa Teheran menjalankan penyelidikan pembinaan senjata nuklear. - AFP

Utusan Malaysia Online - Luar Negara:

'via Blog this'

No comments: