Pages

Monday, September 5, 2011

‘Kami bukan al-Qaeda’

PARIS: Seorang pemimpin kanan pemberontak Islam yang menguasai Tripoli sejak kejatuhan Muammar Gaddafi semalam menafikan mempunyai kaitan dengan al-Qaeda.
Abdel Hakim Belhadj - yang mengetuai kumpulan Islam dan bekerjasama dengan Majlis Peralihan Kebangsaan - berkata dia pernah menjadi mangsa penderaan pegawai perisik AS di Bangkok selepas ditahan di Malaysia pada Mac 2004.

Akhbar Perancis, Le Monde, melaporkan pegawai Barat bimbang sesetengah pejuang yang menyingkirkan Gaddafi mempunyai kaitan dengan militan atau al-Qaeda.

Mereka juga bimbang kedudukan kumpulan terbabit mungkin memberi kesan kepada pelaksanaan peraturan tegas Islam dalam kerajaan.

Kata Abdul Hakim, kumpulannya tidak berniat merampas kuasa dan akan membiarkan rakyat Libya memilih bentuk pemerintahan selepas era Gaddafi.

Dalam temu bual dengan Le Monde, Abdul Hakim berkata, dia menjadi mangsa seksaan CIA kerana disyaki menganggotai al-Qaeda.


Walaupun mengakui pernah berjuang dengan al-Qaeda di Afghanistan, Abdul Hakim berkata, ia tidak bermakna kumpulannya memiliki ideologi sama seperti Osama bin Laden.

“Hanya kebetulan kami berada di tempat dan waktu sama dengan al-Qaeda ketika di Afghanistan kerana kami mahu membebaskan negara itu,” katanya. - Reuters

No comments: