Pages

Wednesday, August 3, 2011

Pemenang pertandingan penggodam ditawar kerja



LAS VEGAS, Amerika Syarikat (AS) - Agensi Keselamatan Nasional (NSA) mempelawa penggodam-penggodam komputer dari seluruh dunia menyertai pertandingan untuk menyelesaikan masalah komputer paling sukar di dunia.
Pertandingan itu merupakan acara sampingan konvensyen penggodam sedunia pada minggu ini yang bertempat di sini dan dikenali sebagai Defcon.
"Hari ini, kami memerlukan pahlawan siber dan bukannya saintis roket," kata pengarah teknikal NSA, Richard George.
Setiap penggodam yang ingin menyertai pertandingan itu perlu membayar yuran penyertaan sebanyak AS$150 (RM443) secara tunai dengan peserta tidak perlu mendedahkan identiti mereka.
Pertandingan tersebut dijangka menarik sebanyak 10,000 peserta. Para pemenang berpeluang untuk berkerja dengan NSA.
Penggodam komputer yang bilangannya amat kecil di AS, amat diperlukan Washington dalam usaha membanteras jenayah siber yang mengancam keselamatan negara.
NSA yang kini mengupah sekitar 1,500 penggodam pada tahun ini akan menggaji sejumlah 1,500 penggodam lagi dengan kebanyakan mereka adalah pakar siber pada tahun depan.
NSA yang merupakan agensi keselamatan AS melakukan aktiviti pengintipan elektronik terhadap musuh-musuh negara dan melindungi rangkaian komputer AS daripada serangan siber. - Reuters

No comments: