Pages

Wednesday, August 3, 2011

Pekerja culas puasa dipecat

Datuk Bandar Bengkulu beri amaran 

BENGKULU: Kakitangan awam yang tidak berpuasa ketika Ramadan akan dipecat, kata Datuk Bandar Bengkulu, Ahmad Kanedi pada hari pertama bulan suci itu, kelmarin.

Beliau juga menawarkan 1 juta rupiah (RM348.97) kepada penduduk yang membantu menangkap pekerja makan di khalayak ramai.
“Kakitangan awam yang didapati makan tengah hari di tempat awam seperti restoran ketika bulan puasa tahun ini akan berdepan tindakan termasuk dipecat serta merta daripada tugas,” kata Ahmed Kanedi yang dipetik Antara. 

Ahmad juga menggesa penduduk aktif membantu pentadbiran Bengkulu menguatkuasakan disiplin ketika bulan puasa. 

“Saya hadiahkan 1 juta rupiah kepada sesiapa yang dapat menangkap penjawat awam kerana makan di khalayak ramai seperti restoran, pasar dan terminal bas,” katanya. 

Sementara itu, di Jakarta, pentadbir bandar ini akan cuba mengosongkan laluan pada petang bagi menyediakan persekitaran lebih aman ketika solat Tarawih. 
Bersama Jabatan Sosial dan Agensi Arahan Umum (Satpol PP), pentadbiran merancang untuk meningkatkan kawalan dengan menghapuskan kehadiran pengemis dan budak tidak berumah daripada mengganggu jemaah yang keluar selepas menunaikan solat asar sepanjang bulan puasa. 

“Kami akan bekerja dan mengambil tindakan, daripada kumpulan paling kecil sehingga yang besar,” kata jurucakap pentadbiran Cucu Ahmad Kurniawan. “Tiada seorang pun akan terlepas.” 

Jurucakap Satpol PP, Darwis berkata operasi itu bagi memudahkan penduduk Jakarta bersolat. 

“Kita tahu setiap tahun, ramai pengemis mengganggu ketika solat. Operasi pada tahun sebelumnya mengurangkan jumlah mereka. 

“Kita mahu mengurangkan lebih banyak lagi,” kata Darwis. – Agensi
http://www.bharian.com.my

No comments: