Pages

Wednesday, August 3, 2011

Ramadan berdarah di Syria, Afghanistan


KOMBINASI gambar menunjukkan beberapa aksi yang dituduh sebagai pensabotaj atau anggota kumpulan bersenjata menentang kerajaan Syria.
KOMBINASI gambar menunjukkan beberapa aksi yang dituduh sebagai pensabotaj atau anggota kumpulan bersenjata menentang kerajaan Syria.

Hama diserang, serangan bunuh diri di Kunduz 

BEIRUT: Hari pertama Ramadan menyaksikan pertumpahan darah berlarutan di Syria dengan askar terus menyerang kota Hama selepas tunjuk perasaan antikerajaan berterusan manakala tiga penyerang bunuh diri menyerang sebuah rumah tetamu yang biasa didiami warga asing pada hari kedua berpuasa di Kunduz, Afghanistan.
Di Hama, penunjuk perasaan anti-kerajaan mengadakan sekatan dan mengumpul kayu dan batu untuk mempertahankan diri kelmarin ketika rejim pemerintah cuba menghapuskan pemberontakan yang berlangsung lima bulan.
Penunjuk perasaan berazam tidak menjadi mangsa pemerintah seperti pada 1982 apabila ribuan penduduk dibunuh di Hama selepas bapa Presiden Bashar Assad mengarahkan kekerasan dilancarkan. 

Menjelang malam, penduduk berkata kereta kebal tentera terus melepaskan bedilan manakala tentera melepaskan tembakan mesingan ke arah penduduk yang menghala ke masjid untuk solat Tarawih. 

Penduduk baru saja berbuka puasa dan serangan itu jelas menyasarkan untuk menghalang mereka daripada berkumpul dalam masjid, bimbang mereka akan mencetuskan bantahan anti-kerajaan besar-besaran. 

Ia adalah hari kedua serangan ke atas Hama dan bandar lain. Dalam serbuan terdahulu, empat orang terbunuh di Hama dan tiga lagi dibunuh di bahagian lain negara itu, kata penduduk dan kumpulan hak asasi. 
Tindakan keras terbaru jelas menyasarkan penunjuk perasaan agar tidak bertambah ketika Ramadan. 

Keganasan Ahad lalu menyebabkan 74 maut di seluruh negara, 55 daripadanya di Hama dan kejiranan berhampiran manakala dalam kekerasan terbaru dipercayai 24 lagi terbunuh. 

Serangan itu menyebabkan Amerika Syarikat mengutuk pentadbiran Bashar manakala kerajaan Eropah melanjutkan sekatannya ke atas Syria dengan membekukan aset dan mengehadkan pergerakan lima lagi pegawai kerajaan dan tentera. 

Dalam serangan di Kunduz, seorang penyerang meletupkan bom kereta di pintu masuk rumah tetamu itu manakala dua lagi penyerang menyerbu sebuah lagi bangunan dan terbabit dalam tembak menembak dengan askar kerajaan. 

Pertempuran meletus beberapa jam sebelum pemberontak meletupkan beberapa butir lagi bom ketika bertempur dengan anggota kerajaan menyebabkan empat pengawal keselamatan yang bekerja dengan sebuah syarikat Jerman maut, kata penyiasat polis, Abdul Rahman. – Agensi 
http://www.bharian.com.my

No comments: