Pages

Friday, July 8, 2011

Sebuah lagi kapal flotila disekat



Gambar fail bertarikh 25 jun lalu merakamkan kapal 'Dignite Al Karama' mengibarkan bendera Perancis bersama enam aktivis pro-Palestin sedang belayar menuju pulau Corsica untuk menyertai flotila bantuan kemanusiaan ke Genting Gaza. - AFP


BAITULMAQDIS 7 Julai - Sebuah lagi kapal yang menyertai flotila bantuan kemanusiaan ke Genting Gaza ditahan pengawal pantai Greece di Crete ketika ia berhenti untuk mengisi minyak di pelabuhan berhampiran.

"Kapal 'Dignite Al Karama' milik Perancis itu ditunda ke Sitia di Crete oleh pengawal pantai Greece selepas dipintas di sebuah pelabuhan berhampiran semasa mengisi minyak.

"Pihak berkuasa menyekat kapal itu belayar atas pelbagai sebab-sebab pentadbiran," kata penganjur misi kemanusiaan itu, Claude Leostic menerusi telefon dari Paris.

Kapal itu bersama 12 aktivis pro-Palestin belayar dari pelabuhan Greece awal pagi kelmarin dalam cubaan mencabar sekatan Israel ke atas Genting Gaza.

Sementara itu di Turki, satu laporan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) menuduh Israel menggunakan kekerasan melampau dan menyebabkan kematian sembilan aktivis Turki 'yang tidak dapat diterima' dalam serbuan komando rejim Zionis itu ke atas kapal bantuan kemanusiaan ke Gaza pada Mei tahun lepas.

Menurut sumber, Israel dan Turki gagal mencapai kata sepakat selepas enggan menandatangani laporan berhubung serbuan Israel ke atas kapal Turki, Mavi Marmara yang sepatutnya diserahkan hari ini kepada Setiausaha Agung PBB, Ban Ki-moon.

"Pilihan untuk tidak mengunakan kekerasan sepatutnya didahulukan sebagai langkah pertama," jelas sumber tersebut. - AFP

Utusan Malaysia Online - Luar Negara

No comments: