Pages

Friday, July 8, 2011

Obama tentang negara Palestin

WASHINGTON 7 Julai – Presiden Amerika Syarikat (AS), Barack Obama berkata, beliau akan menolak sebarang percubaan satu pihak bagi mendapatkan pengiktirafan Pertubuhan Bangsa-Bangsa bersatu (PBB) bagi sebuah negara Palestin yang merdeka.

Beliau juga bersedia menghadiri mesyuarat bersama sekumpulan perunding damai Asia Barat untuk membincangkan mengenai isu tersebut pada minggu depan.

Jurucakapnya, Victoria Nuland berkata, AS sedang berusaha ‘memujuk’ Israel dan Palestin untuk menyambung rundingan secara langsung selepas rundingan sebelum ini menemui jalan buntu.

“Matlamat kami adalah untuk membawa mereka (Israel dan Palestin) kembali berunding dan tindakan menuntut pengiktirafan daripada PBB (bagi negara Palestin merdeka) bukanlah suatu idea yang baik,” katanya merujuk kepada orang tengah rundingan damai Palestin, Saeb Erekat yang mengadakan pertemuan dengan pegawai atasan AS untuk mendapatkan pengiktirafan.

Dalam pada itu, Erekat berkata, rakyat Palestin tidak akan teragak-agak untuk mengemukakan tuntutan itu kepada PBB menjelang akhir bulan ini.

Beliau juga menolak idea yang menyatakan tuntutan pengiktirafan itu bertentangan dengan isu keamanan, sambil menyuarakan kekecewaan berhubung rundingan dengan Israel sejak dua dekad lalu menemui jalan buntu.

“Berdiam diri mengenai isu Palestin sama sekali tidak boleh diterima,” ujarnya. – Agensi

Utusan Malaysia Online - Luar Negara

No comments: