Pages

Friday, July 8, 2011

Penduduk di beberapa bandar Syria anjur protes


Gambar yang dikeluarkan oleh agensi berita SANA merakamkan penyokong Presiden Bashar Al-Assad mengibarkan bendera gergasi Syria sebagai tanda sokongan kepada Presiden itu ketika mengadakan demonstrasi di Perkampungan Ezraa di wilayah Daraa, Syria, kelmarin. - Agensi


KAHERAH 7 Julai - Penduduk di beberapa bandar di Syria mengadakan tunjuk perasaan semalam, mengikut jejak penduduk Hama yang menjadi sasaran tindakan keras pihak keselamatan minggu ini.

Penunjuk perasaan menuju ke jalan raya malam semalam di al-Hajar al-Aswad berdekatan ibu negara Syria, Damsyik dan di barat wilayah Homs, mendesak tentera dan pihak keselamatan menamatkan pengepungan ke atas bandar Hama.

Sekurang-kurangnya 23 orang terbunuh dalam pertempuran di Hama berikutan penunjuk perasaan mengadakan protes membantah pemerintahan Presiden Ali Bashar al-Assad pada Jumaat lalu, lapor kumpulan hak asasi manusia.

Kerajaan Syria mengharamkan wartawan asing memasuki negara itu.

Kerajaan menuduh kumpulan subversif itu menghalang jalan raya dan membakar tayar di Hama.

"Pasukan keselamatan memasuki bandar itu untuk memulihkan keselamatan dan kestabilan," kata pegawai Syrian TV memetik kata-kata seorang pegawai yang enggan dikenali.

Pasukan keselamatan telah mengukuhkan kedudukan mereka di Hama, terutama di sekitar ibu pejabat parti pemerintah, Parti Baath. - dpa

Utusan Malaysia Online - Luar Negara

No comments: