Pages

Friday, July 8, 2011

140,000 amah Filipina balik kampung

Arab Saudi henti permit kepada dua negara, galak ejen ambil pembantu rumah tempatan

MANILA: Lebih 140,000 pekerja Filipina mungkin kehilangan pekerjaan mereka di Arab Saudi berikutan larangan terhadap pembantu rumah dan program untuk memaksa firma negara itu mengambil lebih ramai penduduk tempatan, kata menteri buruh Filipina semalam.

Sekurang-kurangnya 20,000-50,000 pekerja domestik Filipina berada di negara itu boleh terjejas berikutan keputusan Arab Saudi yang diumumkan bulan lalu untuk menghentikan pemberian permit kerja kepada pembantu rumah Filipina dan Indonesia, kata Setiausaha Buruh, Rosalinda Baldoz.
Pada masa sama, kira-kira 90,000 daripada 1.3 juta rakyat Filipina lain yang bekerja di sana akan terjejas dengan dasar baru yang dilaksanakan dengan memberi kuota lebih kepada buruh tempatan, walaupun majoriti mereka mempunyai kemahiran khusus yang akan menyebabkan kehilangan pekerjaan, katanya.
“Biar kita tidak perkatakan mengenai semua yang akan dihantar pulang. Ia adalah mustahil. Anda tidak boleh menggantikan pekerja mahir,” kata Baldoz kepada satu forum berita.

Bagaimanapun, dasar Saudi berkenaan akan menjejaskan terutama kepada pekerja tidak mahir seperti buruh, penjaga, pemandu dan pekebun, katanya.

Arab Saudi minggu lalu berkata mereka akan menghentikan pemberian permit kepada pembantu rumah Indonesia dan Filipina selepas gagal mencapai persetujuan mengenai syarat dikenakan negara itu.

Baldoz berkata larangan pembantu rumah akan menjejaskan permohonan baru dan mereka yang sudah lama bekerja di sana.
Bagaimanapun, kesan sebenar masih lagi belum jelas dan beliau berharap rundingan dengan pihak berkuasa Arab Saudi akan mengurangkan kesan mereka.

Isu utama muncul berikutan tuntutan yang disokong undang-undang Filipina mengenakan gaji asas bulanan 400 dolar bagi pembantu rumah, katanya. Arab Saudi menolak gaji asas berkenaan. – AFP
Berita Harian Online | 140,000 amah Filipina balik kampung

No comments: