Pages

Friday, July 29, 2011

RM120j harta tak dituntut

KUALA LUMPUR: Kurang sedar mengenai kepentingan wasiat menjadi salah satu faktor hanya 570,000 wasiat berdaftar diuruskan Amanah Rakyat berhad (ARB) sehingga tempoh berakhir 30 Jun lalu.

Ketua Pegawai Operasi Kumpulan ARB, Alina Hashim berkata, daripada jumlah itu, 90 peratus adalah penyimpan beragama Islam manakala selebihnya bukan Islam.


“Jumlah 570,000 wasiat berdaftar itu menunjukkan bahawa peratusan masyarakat yang menyedari dan mengambil berat akan kepentingan penulisan, penyimpanan dan pelaksanaan wasiat masih lagi rendah.

“Bagaimanapun, itu adalah jumlah yang hanya dimiliki ARB dan tidak termasuk jumlah keseluruhan kerana setakat ini, tiada lagi pusat pengumpulan data yang melakukan kerja pengiraan itu,” katanya pada sidang media selepas Majlis Perasmian Sambutan Hari Integriti Amanah Raya 2011 di Wisma ARB, di sini, semalam.


Majlis itu dirasmikan Ketua Pesuruhjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM), Datuk Sri Abu Kassim Mohamed sambil disaksikan Pengerusi ARB, Datuk Dusuki Ahmad.


Alina berkata, sikap itu menyebabkan aset milik individu yang meninggal dunia tidak dituntut atau lebih mudah disebut sebagai pembekuan aset.

“Tidak dinafikan, hal sebegitu wujud menyebabkan harta si mati terbiar tanpa pewaris menuntutnya atau kami tidak dapat mencari dan mengesan pewaris berkenaan.

“Sehingga kini, kami masih meneruskan usaha mencari pewaris layak itu dan jumlah harta tidak dituntut yang berada dalam jagaan kami sebanyak RM120 juta,” katanya.

Menurutnya, antara faktor penyebab pembekuan aset atau harta kerana terdapatnya pertelingkahan di kalangan ahli keluarga si mati dan juga mereka tidak mahu bekerjasama dengan ARB dalam hal pengesanan waris termasuklah urusan pentadbiran bagi tujuan urusan itu.


Justeru, beliau menasihati orang ramai agar lebih peka mengenai perkara terbabit supaya memudahkan semua pihak.


Sementara itu, pada majlis berkenaan, Abu Kassim dan Dusuki mengingatkan kakitangan ARB agar sentiasa hidup dalam integriti dengan menerapkan sikap jujur, amanah, bertanggungjawab, kesetiaan dan dedikasi terhadap bidang kerja masing-masing dan menganggapnya sebagai satu ibadat.


Abu Kassim berkata, ketiadaan integriti dalam diri individu menyebabkan berlakunya gejala rasuah di kalangan orang dalaman di sesebuah institusi atau organisasi.


myMetro | RM120j harta tak dituntut

No comments: